Besætning sagsøger Mærsk efter piratangreb

11 besætningsmedlemmer på "Maersk Alabama" kræver 50 millioner dollar i erstatning, efter at skibet blev angrebet af pirater ud for Somalias kyst og kaptajnen taget som gidsel.

Kaptajn Richard Phillips fra "MAersk Alabama" bliver modtaget af kone og datter efter befrielsen og anset for at være lidt af en helt - men besætningen er stadig vrede over, at deres liv blev bragt i fare. Fold sammen
Læs mere
Foto: Herb Swanson
50 millioner dollar eller 300 millioner kroner kan et piratangreb i ud for Somalias kyst ende med at koste Maersk Line Limited - et amerikansk datterselskab af verdens største containerrederi Maersk Line - og selskabet Waterman Steamship, der havde chartret skibet.

Angrebet som fandt sted i 2009 endte med, at skarpskytter på et amerikansk krigsskib efter fem dage skød tre pirater og befriede skibets kaptajn Richard Phillips, der havde tilbudt sig som, gidsel mod at resten af besætningen gik fri.

Men det havde slet ikke behøvet at komme dertil, mener de 11 besætningsmedlemmer, der sagsøger rederiet for 50 millioner dollar. Det skriver Jyllands-Posten.



Søfolkene påpeger, at "Maersk Alabama" sejlede 250 kilometer fra Somalias kyst, selv om skibe blev rådet til at sejle 600 kilometer fra kysten netop på grund af faren for piratangreb. Dermed mener besætningsmedlemmerne, at Maersk Line Limited og kaptajn Phillips bragte deres liv i fare.

Sagsanlægget står i skarp modsætning til den helterolle, som Richard Phillips har fået i USA. Der er blandt andet en film på vej om dramaet med Tom Hanks i rollen kaptajnen.

I en mail til den amerikanske avis The Virginian-Pilot kalder A.P. Møller - Mærsks amerikanske datterselskab sagen for grundløs.



"I over 200 år har USAs flåde og USAs handelsflåde bekæmpet pirateri for at beskytte frihed, det åbne hav og vores nationale interesser," skriver Maersk Line Ltd. og udtrykker stolthed over besætningen. Maersk Line Ltd. fremhæver desuden, at skibet sejlede med humanitær hjælp til Afrika.

"Det er uheldigt, at dette stolte øjeblik i USAs maritime historie skal besudles af dette grundløse sagsanlæg," skriver rederiet.