Berlingske trækker flere læsere til

Læserne kommer og går blandt de store aviser. Berlingske fastholder sine læsere, mens andre taber stort.

Adm. direktør Peter Lindegaard, Berlingske Tidende, glæder sig over fremgangen i læsertallene. Fold sammen
Læs mere
Foto: Brian Berg
De gratis hustandsomdelte aviser stjæler stadig ikke læsere fra Berlingske Tidende. I modsætningen til alle andre betalte aviser læser flere Berlingske Tidende på hverdage end for et år siden. Læsertallet i andet kvartal 2007 steg otte pct. i forhold til samme kvartal i fjor.

Politikens læsertal falder til gengæld på årsbasis med otte procent, mens Jyllands-Posten ser ud til at have mistet 14 procent af sine læsere det seneste år. Det svarer til over 85.000 læsere. Berlingske er dog stadig den mindste af de tre aviser.

Læserne pibler også langsomt fra Dagbladet Børsen, der har mistet 12 pct det seneste år, viser tallene fra Index Danmark/Gallup for første kvartal. Tallene er dog præget af en del usikkerhed og svinger meget.

Tabliodformat trækker læsere

Administrerende direktør Peter Lindegaard, Berlingske Tidende, glæder sig dog alligevel uforbeholden over læsertallene.

»Det bekræfter jo en udvikling, hvor Berlingske Tidende har klaret sig bedre både på læsere og oplag end de andre store morgenaviser,« siger Peter Lindegaard.

Han tilskriver avisens omlægning til tabloidformat i fjor en stor betydning for fastholdelsen af læsere. Det har givet glade læsere.

»Vores seneste analyse af tilfredsheden med avisen blandt læserne viser en meget stor tilfredshed, men det er klart, at tabloideffekten vil aftage over tid,« siger Peter Lindegaaard.

Direktøren og den nyansatte chefredaktør, Lisbeth Knudsens våben mod læsertab i fremtiden er bedre indhold.

»Vi arbejder benhårdt med den redaktionelle udvikling. Det ses for eksempel, når vi samler vores erhvervsjournalister på én stor businessmuskel,« siger Peter Lindegaard.

Ankomsten af de tre gratis hustandsomdelte morgenaviser sidste sommer blev set som en alvorlig trussel mod Berlingske Tidendes læsertal og annonceindtægter. Og selvom læserne bliver, vil Peter Lindegaard ikke afskrive de to tilbageværende gratisavisers betydning,

»Vi har ikke mistet annoncer til Nyhedsavisen eller 24 Timer, men vi bruger i dag flere ressourcer på at få nye læsere til at betale for avisen,« siger Peter Lindegaard.

På gratisavisfronten taber de to etablerede trafikaviser MetroXpress & Urban fortsat terræn, mens både 24 Timer og Nyhedsavisen vokser. 24 Timer er med 522.000 læsere kun 3.000 læsere fra at være Danmarks mest læste avis på hverdage - kun overgået af MetroXpress.