Berlingske Tidende holder skansen

Nye oplagstal for de tre store betalte morgenaviser viser, at Berlingske Tidende holder sig oven vande i aviskrigen, der får Politiken og Jyllands-Postens oplagstal til at falde. Problemet er at tiltrække nye læsere, vurderer mediebureau.

I juni måned havde Berlingske Tidende således et oplag på 125.200 svarende til en stigning på 0,8 procent sammenlignet med juni 2006.

I samme periode faldt Jyllands-Postens oplag med 5,1 procent, mens Politikens faldt med 8,3 procent. Det viser nye tal fra Dansk Oplagskontrol for juni måned.

"Det giver stof til eftertanke for Jyllands-Posten og Politiken. Det er et udtryk for den afgang af læsere, der naturligt er, men at det er svært at tiltrække nye læsere," siger Print Planner i Mediacom Rasmus Møller.

Når Berlingske Tidendes oplag stiger, er det ifølge Rasmus Møller sandsynligvis effekten af, at avisen sidste år skiftede til det mindre tabloid-format.

"Det kan være en effekt af, at Berlingske Tidende er gået over til tabloid. Man har fået lavet en avis, som folk gerne vil have. Det gør, at der nu er fundet et fornuftigt niveau," siger han.

Både Berlingske Tidende og Politiken har samarbejde med lokalaviser, hvor der er tale om fælles abonnenter. For Berlingske Tidende drejer det sig om 15.466 eksemplarer, mens det for Politikens vedkommende drejer sig om 23.140 abonnenter.