Berlingske spørger: Kan dyrere benzin og diesel få danskerne til at køre i grønnere biler?

Mandag fremlagde regeringens eksperter deres forslag til, hvordan danskerne kan lokkes over i mere miljørigtige biler. Men holder forslagene ude på vejene?

Hvis den pensionerede sygeplejerske Ruth Truelsen skal skifte til elbil, kræver det, at »hele landet proppes op med ladestationer«. Nikolai Linares

Efter halvandet års ventetid fremlagde den såkaldte »Kommission for grøn omstilling af personbiler« mandag sit forslag til, hvordan man lokker danskerne ud af benzin- og dieselbilerne og over i miljørigtige alternativer.

Som lokkemiddel foreslår kommissionen blandt andet et årligt tilskud på 2.500 kroner til ejere af el- og hybridbiler, ligesom man vil lade priserne på benzin og diesel stige med en krone pr. liter.

Men gavner de økonomiske tiltag overhovedet noget? Berlingske har spurgt fire bilister.

Pensionisten: »Hele landet skal proppes op med ladestationer«

Ruth Truelsen giver ikke meget for kommissionens forslag og holder fast i sin benzindrevne og »skide lækre« Nissan Micra. Nikolai Linares

Hvis den pensionerede sygeplejerske Ruth Truelsen skal skifte til en elbil, kræver det, at »hele landet proppes op med ladestationer«.

»Det afgørende er jo, at der er ladepladser nok. Der, hvor jeg bor, har vi to ladepladser til at dække et stort boligområde. Det er ikke nok,« mener hun.

Ruth Truelsen giver ikke meget for kommissionens forslag om det årlige tilskud på 2.500 kroner, selv om det »måske vil overtale nogen«. Prisstigningen på benzin og diesel ændrer ligeledes ikke på noget hos pensionisten:

»El- og hybridbilerne skal meget længere ned i pris, og så skal de kunne køre længere på en opladning – så kan det begynde at svare sig,« siger Ruth Truelsen.

Hun har købt sin »skide lækre« Nissan Micra for to år siden. Den tilbagelægger cirka 8.000 kilometer om året og kører på benzin. Valget af brændstof har Ruth Truelsen ikke fortrudt »indtil videre i hvert fald,« siger hun.

»Jeg regner med at beholde den noget tid endnu. Jeg havde min gamle i 16 år,« beretter Ruth Truelsen og understreger, at bilen er en »sommerhusbil«, som hun næsten udelukkende bruger, når hun skal fragtes til og fra sommerhuset i Kalundborg – hvor hun i øvrigt også er på vej hen i dag.

Fotografen: Jeg mangler klimavenlige varevogne

Martin Juul tilbagelægger cirka 15.000 kilometer på asfalt om året. Han efterlyser klimavenlige varevogne. Nikolai Linares

Når fotograf Martin Juul arbejder, kører han rundt i en varevogn fra 1998 – en »dieselsluger,« som han selv siger det. Tilmed en Volkswagen, som ifølge fotografen har et »dejligt« ry for at være en forbryder, når det kommer til klimaregnskab.

Varevognen er nødvendig, for der skal være plads til al Martin Juuls fotografudstyr. Derfor vil kommissionens økonomiske gevinster til ejere af grønne biler ikke umiddelbart gøre, at fotografen skifter sin mørkegrå Volkswagen Multivan ud:

»Jeg har desværre ikke noget alternativ. Der findes ikke nogen elbiler, der kan rumme det udstyr, som jeg har med mig,« forklarer han.

I privaten har Martin Juul en ældre Saab-cabriolet. Den kunne muligvis godt skiftes ud med en elbil – i hvert fald i vintermånederne, synes fotografen. Så sent som i morges kiggede han på en elkørende erstatning – en Volkswagen ID.3. Men heller ikke her gør kommissionens forslag om for eksempel et årligt tilskud på 2.500 kroner en forskel:

»Det er langt mere interessant at få afdækket, hvorvidt der egentligt er noget at vinde med elbiler på miljøet – på det store klimaregnskab,« siger Martin Juul og efterlyser gennemskuelighed, så man ved, hvad der er »op og ned« i hele klimaregnskabet, når det kommer til biler.

»For jeg vil udelukkende skifte til en elbil af miljømæssige grunde,« forklarer Martin Juul.

Konsulenten: 2.500 kroner er en god idé. Men det vil ikke gøre den store forskel

Birgitte Wärn leaser sin Mini Cooper, der kører cirka 15.000 kilometer årligt. Næste gang bliver det nok en hybrid-Cooper. Nikolai Linares

Birgitte Wärn elsker sin grå og sorte Mini Cooper, som hun har leaset.

Da hun skrev under på leasingkontrakten i januar 2018, blev hun varskoet om, at det bliver en hybrid eller elversion næste gang, hvis hun vil holde fast i den ikoniske bil.

»Man kan godt tænke, at så skal man lige vænne sig til noget nyt. Men hvis der er tilstrækkeligt med ladestationer, så tænker jeg ikke, at jeg ville have noget imod det,« fortæller Birgitte Wärn.

Selv om Birgitte Wärn leaser sin bil, byder hun kommissionens forslag på 2.500 kroner om året i tilskud til ejere af hybrid- og elbiler velkomment:

»Jeg kan godt lide initiativet. Det er en anerkendelse af, at det er en overgang, og med tilskuddet kan man motivere folk til at gå i den rigtige retning,« siger Birgitte Wärn, og tilføjer:

»Men de 2.500 kroner vil ikke være det, der får mig til at vælge en elbil,« siger hun og understreger, at det derimod er det klimamæssige aspekt, der skulle få konsulenten vejer tungest, når det kommer til hybrid- og elbiler.

Byggearbejderen: Grønne biler fungerer kun for folk, der bor i hus

Manto Das kører 60.000 kilometer om året. Hvis der var flere ladestationer, ville han gerne have en grønnere bil. Nikolai Linares

Manto Das, en 39-årig byggearbejder, vil gerne bytte sin store varevogn, en Volkswagen Caravelle, ud med en el- eller hybridversion.

»Det er langt bedre for klimaet. Den her forurener,« siger han.

Da Manto Das skulle købe firmabilen for to år siden, ville han gerne have valgt en mere miljørigtig løsning. Men det blev til en benzinbil af en simpel grund.

»Jeg har ikke mulighed for at oplade den. Mit hus har ikke privat parkering, så jeg skal parkere langt væk, hvor der ikke er mulighed for at oplade,« forklarer Manto Das og synes at erfare, at der kun er to til tre ladestationer på større, offentlige parkeringspladser i Danmark. Og det giver problemer, mener han:

»Der er ikke mange ladestationer i Danmark, hvilket gør, at man skal have et privathus for at kunne lade op om natten – hvis man ikke bor i et privathus, er det virkelig svært,« siger Manto Das.

Dyrere benzin og diesel ændrer derfor ikke på det store hos byggearbejderen. Manto Das håber derimod, at Danmark får flere opladestationer. Og så har han et forslag:

»Hvis regeringen besluttede, at man udelukkende kunne købe el- eller hybridbiler; altså hvis man ikke får muligheden for at vælge (vælge mellem hybrid/el eller diesel/benzin, red.), vil det også få mig til at skifte. Men så skal vi stadig have flere ladestationer.«