Berlingske satser på nye produkter

Den nykonstituerede adm. direktør i Det Berlingske Officin holder alle kort tæt ind til kroppen, mens han de kommende uger for alvor vil granske koncernen. Han afslører dog, at officinet skal udvikle en række nye forretningsområder.

»Det er alt for tidligt at sige noget om det nu.« svarede Det Berlingske Officins nykonstituerede koncernchef John Allwood på spørgsmålet, om han har planer om at gennemføre endnu en sparerunde i officinet. Foto: Jan Jørgensen . John Allwood er ny konstitueret koncernchef. Fold sammen
Læs mere
Foto: Foto: Jan Jørgensen
Det Berlingske Officin opretter et nyt forretningsområde kaldet »Tillægssalg«, der skal udvikle nye forretningsområder for hele koncernen og styrke salg af produkter og ydelser til kunder og abonnenter på tværs af Det Berlingske Officins udgivelser og web-sites.

»Avisen skal udvikle sig til at blive meget bredere. Det er en del af Mecoms strategi,« siger konstitueret koncernchef i Det Berlingske Officin (DBO) John Allwood, der er Chief Operating Officer i Mecom Europe og desuden ven med David Montgomery gennem 20 år.

»Læserne har tillid til os, så vi skal finde ud af at udnytte det til mere profit. Det begynder i det små, men med tiden kan det blive stort,« siger den revisoruddannede John Allwood med henvisning til sin tid på The Daily Telegraph, hvor omkring 30 procent af avisens indtægter stammer fra andre forretningsområder end avisdriften. I Det Berlingske Officin er den type indtægter »forsvindende lille« ifølge Berlingske Tidendes adm. direktør Peter Lindegaard.

Han peger desuden på, at »Tillægssalg« er et rent kommercielt område, og der bliver ikke tale om, at der skal sælges produkter, som officinets journalister har anbefalet. Journalisterne vil heller ikke på anden måde blive inddraget i den del af forretningen.

»Det er utrolig vigtigt for os, at vi ikke laver noget som helst, der bringer den journalistiske integritet i fare. Vi gør det, at vi udnytter avisen og vores websites til at markedsføre produkter og tjenester som Berlingske rejser, Berlingske Vin eller Berlingske forsikringer,« siger Peter Lindegaard.

Øget fokus på DBO
John Allwood har fulgt Det Berlingske Officin tæt siden februar i år. På spørgsmålet om svagheder og styrker i officinet svarer han:

»Der er sket store forbedringer i hele officinet,« og peger på, at det generelt går godt i hele koncernen.

Men der må være nogle områder, der halter i koncernen og nogle, der er de gode eksempler?

»Nu satser vi på at styrke det digitale område, og så skal vi arbejde på at gøre mere brug af det redaktionelle indhold på tværs af koncernen. Alle dele af forretningen er i en fornuftig fremgang.«

Grebet strammes
En række eksperter vurderede i gårsdagens aviser, at John Allwood indtræden er et klart signal fra ledelsen i Mecom om, at grebet nu strammes om DBO, og at officinet skal styres lige så stramt, som en række af Mecoms øvrige datterselskaber i koncernen.

Den afgående adm. direktør Lasse Bolander var netop ved at implementere den sidste del af sparerunden, der skærer 350 stillinger for at forbedre økonomien i officinet, der sidste år landede på et driftsresultat på 193 mio. kr. Resultatet var eksklusive ekstraordinære omkostninger på 221 mio. kroner, der særligt blev brugt på gratisavisen Dato, der til John Allwoods tilfredshed lukkede i april – allerede i februar var han overbevist om, at det bedste var at lukke avisen, fortæller han.

Et af officinets mål er nu at hæve overskudsgraden, der ifølge David Montgomery stadig er alt for lav – den ligger på syv til otte procent, men skal op på over 15 procent de kommende år.

Der er altså en lang vej endnu, og på spørgsmålet, om John Allwood har planer om at gennemføre endnu en sparerunde i officinet svarer han:

»Det er alt for tidligt at sige noget om det nu. Nu skal vi sikre, at de søsatte planer bliver implementeret. Det er første prioritet. Medieverdenen er i konstant ændring, og vi skal ændre os i takt med den. Men jeg er ikke i en position til at kommentere på spørgsmålet nu,« siger han.

»Tillægssalg«, der indtil videre består af tre medarbejdere, skal samle styrkerne fra alle officinets udgivelser og websites, og målet er at løfte indtjeningen for hele koncernen, forklarer Peter Lindegaard, der på koncernplan har ansvaret for funktionen.