Berlingske overhaler DR og TV2 på nettet

Berlingske Medias hjemmesider stormer frem: Koncernen er nu Danmarks fjerdestørste online-udgiver.

Jens Grund og Lisbeth Knudsen fra Berlingske Tidendes chefredaktion har grund til at smile over læsertallene på nettet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Esben Salling
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er noget i gære i redaktionslokalerne  i Pilestræde. Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM) har offentliggjort de seneste brugertal fra januar, og her er Berlingske Medias nyhedssites blandt de helt store vindere.

Koncernen stryger ind på fjerdepladsen over Danmarks største webudgivere og overhaler dermed både DR og TV2, der ender som nummer fem og seks. I alt er Berlingske Medias månedlige brugertal steget med 20 procent fra januar 2010 til januar 2011.

Til sammenligning er JP/Politikens Hus blot steget med seks procent, DR med fem procent og TV2 med fire procent.

Henter ind på Ekstra Bladet

B.dk stiger med 36 procent til knap 600.000 månedlige brugere. Også BT.dk stryger op af listen med en stigning 36 procent, svarende til 300.000 nye brugere i løbet af det sidste år. Dermed ligger den tabloide lillebror i familien med 1,2 mio. brugere lige i hælene på Ekstra Bladets hjemmeside, der ellers har haft et solidt forspring. Siden sidste år har det dog stået stille for eb.dk, der ligger på 1,5 mio. brugere.

- Det betyder, at Ekstra Bladet er inden for rækkevidde, og at vi er mere interessante for annoncører. Jeg er helt overbevist om, at vi kan fortsætte væksten i fremtiden, og jeg kan ikke forestille mig, at vi ikke overhaler Ekstra Bladet i år, siger Erling Tind Larsen, digital redaktør på BT.

Også Business.dk, dinepenge.dk og sporten.dk klarede 2010 med store stigninger i brugertal. Til gengæld måtte Urban.dk se sig som mediehusets taber. I løbet af 2010 faldt brugertallet med 29 procent.