Berlingske Media fokuserer på kerneforretningen

Berlingske Media styrer strategien i en ny retning. Fuldt fokus på de tre stærke mediebrands Berlingske, BT og Weekendavisen skal styrke kerneforretningen. Strategien medfører også, at flere andre aktiviteter lukkes eller nedjusteres, og at der vil ske afskedigelser.

Foto: Linda Kastrup.
Læs mere
Fold sammen

På et stort møde for virksomhedens medarbejdere tidligere i dag præsenterede konst. adm. direktør Bjarne Munck Berlingske Medias nye strategiske retning. En vision om, at de tre stærke mediebrands Berlingske, BT og Weekendavisen fremover skal være omdrejningspunktet for alt, hvad virksomheden gør.

»Det er Berlingske, BT og Weekendavisen som står for langt størstedelen af vores omsætning, og udgør vores kerneforretning. Det er også dem, vores fremtidige forretning skal bygges op omkring. Alt hvad vi foretager os skal fra nu af være noget der understøtter og styrker de tre brands,« siger Bjarne Munck.

Samtidig skal organisationen være smidigere og fladere, så der er kort vej fra den øverste ledelse til medarbejderne, noget der allerede er taget et stort skridt imod med nedlæggelsen af Koncernledelsen i sidste måned.

Den nye strategiske retning betyder også, at flere af de aktiviteter, som Berlingske Media har rundt om kerneforretningen stopper eller nedjusteres.

»Når vi skal fokusere fuldt ud på Berlingske, BT og Weekendavisen kræver det også nogle velovervejede strategiske fravalg. Det betyder, at vi stopper med eller skruer ned for nogle aktiviteter, og sælger andre. Der er dog også ting vi fortsætter med at drive, fordi der er synergier med vores kerneforretning, eller simpelthen fordi de er en rigtig god forretning,« siger Bjarne Munck.

Konkret betyder det blandt andet, at Berlingske Nyhedsbureau overdrages til Ritzau, at Berlingske trækker sig ud af sit samarbejde med TV 2 om en ny business-kanal, og at BiTE.dk lukkes. Strategien for flere andre aktiviteter skal revurderes.

Desuden vil der ske tilpasninger af redaktioner, i kommercielle afdelinger og i virksomhedens administration. Medarbejderne bliver orienteret nærmere på møder i de forskellige forretningområder klokken 13 i dag. I alt vil 64 medarbejdere blive opsagt.

»Det er desværre nødvendigt, fordi vi skal have et sikkert økonomisk fundament at bygge videre på, når vi skal udvikle vores virksomhed. Og det skal vi. Vi har en ambitiøs ejer, der er klar til både at investere i udviklingen af vores kerneforretning og i opkøb,« siger Bjarne Munck.