Berlingske lancerer brugerbetalte nichenyheder på internettet

Der lyder nu helt nye toner fra landets mediehuse: I fremtiden holder det ikke at forære alt indholdet på internettet væk gratis. JP/Politikens hus åbner for brugerbetaling, mens Berlingske allerede arbejder med konkrete planer.

Foto: Colourbox
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

To af Danmarks største mediehuse åbner for en radikal ændring af forretningsmodellen. Både Berlingske Media og JP/Politikens hus erkender, at det i fremtiden ikke er holdbart at forære alt indhold på nettet væk gratis. Allerede inden for et år vil Berlingske lancere brugerbetalt nicheindhold på nettet.

De nye toner kommer samtidig med, at mediemogulen Rupert Murdoch har sagt, at han vil til at tage penge for netnyheder. Han ejer blandt andet Sky Television og Wall Street Journal gennem selskabet News Corporation. Også den engelske avis The Guardian åbner for brugerbetaling på nettet.

»Jeg tror ikke, at vi i det lange løb vil være i stand til at opretholde kvaliteten, hvis vi ikke begynder at tage penge for indhold på nettet,« siger administrerende direktør i JP/Politiken, Lars Munch.Men selv om han erkender en ny forretningsmodel for nettet, påpeger Munch, at det er »op ad bakke« at gennemføre i praksis.

»Man må sige, at vi i hele verden ligger, som vi har redt, hvad angår netnyheder. Vi har vænnet brugerne til, at det er gratis at få nyheder, og det er ikke sådan at ændre en adfærd, medmindre man har meget gode idéer,« siger Lars Munch.

Samme melding lyder fra koncernchef i Berlingske Media, Lisbeth Knudsen.

»Vores strategi er klart at udvikle produkter og indhold på nettet, som vi i fremtiden også kan tage penge for. Jeg synes, at det er en meget spændende udmelding, Murdoch er kommet med, fordi de store i branchen skal føre an i et kursskifte på dette område, hvor alting hidtil har været gratis,« siger Lisbeth Knudsen.

Mens Lars Munch endnu ikke har et bud på, hvordan selskabet vil tackle brugerbetalingen, er Lisbeth Knudsen inden længe klar med første skridt med brugerbetalt nicheindhold på nettet.

Stadig gratis nyheder
Inden for de nærmeste måneder skal der tages nærmere beslutning om, hvilket indhold der skal kræves betaling for. Satsningen er en del af en overordnet strategi i den europæiske medievirksomhed Mecom, der ejer Berlingske Media. Lisbeth Knudsen slår dog fast, at det slet ikke er på tale at kræve penge for de generelle nyhedssites som berlingske.dk og bt.dk på nuværende tidspunkt. Derimod skal det være indhold, som er rettet mod en bestemt målgruppe.

»Det kan være indhold, hvor vi bearbejder og sammensætter en infopakke. Det kan være klima, det kan være skattereform, hvor vi laver en særlig pakke af informationer. Jeg tror meget, at nøglen ligger i målgruppeformateret indhold. I det specielle indhold som har høj relevans, og som kan gøre det i orden at kræve betaling for indholdet,« siger Lisbeth Knudsen.

Hvornår forventer du, at der ligger betalingsindhold fra Berlingske Media?

»Min forventning er, at det kommer der til at gøre i andet halvår af i år og senest første halvår 2010,« siger Knudsen.

Indtil nu har en af de største udfordringer på vejen mod brugerbetalt netindhold været at finde en betalingsmodel. Et af budene er mikrobetaling, hvor man via sin computers ip-adresse bliver trukket over telefonregningen, når man køber indhold på nettet. En model, som også indgår i avisledernes overvejelser.

»Man skal overveje alt. Man skal også overveje det, man tidligere har afvist. Markedet rykker sig hele tiden. Det at der nu er taget hul på debatten gør, at vi er skridtet videre, end vi var for ét til halvandet år siden, hvor det var udelukket overhovedet at tage debatten,« siger Lars Munch. Og Knudsen stemmer i:

»Mikrobetaling via mobiltelefonen kan komme på tale, sådan som vi ser strategien for fremtiden,« siger hun.