Berlingske klager over avisstøtte

Beslutningen om at tildele 24timer og MetroXpress 34 mio. kr. i distributionsstøtte har udløst en officiel klage fra Berlingske Media, der udgiver konkurrenten Urban.

Foto: Morten Juhl.
Læs mere
Fold sammen
”Der er ingen tvivl om, at det er konkurrenceforvridende,” siger Lisbeth Knudsen efter, at det er lykkedes MetroXpress at opnå distributionsstøtte på 17,2 millioner kroner til begge selskabets gratisaviser, MetroXpress og 24timer.

For at få distributionsstøtte skal mindst 50 pct. af indholdet i gratisaviserne være redaktionelt stof, ligesom det skal være muligt for læserne at abonnere på aviserne. Begge de krav har MetroXpress og 24timer altså opfyldt ifølge fordelingsudvalget under Biblioteksstyrelsen.

Berlingske Media har ikke søgt støtte til Urban og Lisbeth Knudsen undrer sig over, at MetroXpress og 24timer kan leve op til de specifikke krav, der er knyttet til abonnementsordning og andelen af annoncer.

I en klage til Fordelingsudvalget giver Berlingske Media udtryk for ledelsens betænkeligheder ved kontrollen med de to gratisavisers evne til løbende at leve op til kravene.

Millionindsprøjtningen falder på et tørt sted for økonomisk pressede MetroXpress, der tager Berlingske Medias protester med ro.'”Berlingske har som andre nulmoms og får måske 80 mio. i distributionsstøtte om året, så hvis de mener, at det er konkurrenceforvridende, så forstår jeg ikke, at de ikke har søgt til Urban,” siger adm. direktør Søren Riis.