Berlingske-chef: Spareplan ikke en hovsa-løsning

Koncernchef for Berlingske Media, Lisbeth Knudsen, mener at Midtjyske Medier nu har en struktur og et omkostningsniveau, der kan sikre lønsomheden fremover. (Opdateret 14.04)

Foto: Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Annonceindtægterne er gået markant tilbage for de i alt 26 aviser, der udgør Midtjyske Medier. Derfor er det nødvendigt at tilpasse omkostningerne, men samtidig peger koncernchef Lisbeth Knudsen på, at man har tilstræbt at lave en langsigtet løsning.

"I stedet for at lave en hovsa-løsning p.g.a. annoncekonjunkturerne, så laver vi en langsigtet omstrukturering. Vi ønsker at lave en bæredygtig avismodel, så vores udgivelser har et længere perspektiv, som kan mere end klare sig gennem krisen. Det er for os vigtigt at være i det midtjyske med en lokal forankring. Og der er ikke bare kommercielle men også demokratiske hensyn at tage i forhold til at opretholde en udgivelse af lokal-aviser – derfor er det her mere end en økonomisk løsning for os,” siger Lisbeth Knudsen.

Konkret har ledelsen for Midtjyske Medier lagt en spareplan frem, der betyder at 45 journalister skal afskediges, mens 10 kommercielle medarbejdere står til at miste deres arbejde. Midtjyske Medier består af dagbladene Århus Stiftstidende, Randers Amtsavis, Viborg Stifts Folkeblad, Dagbladet Holstebro Struer, Dagbladet Ringkøbing Skjern og Folkebladet Lemvig. Derudover ejer Midtjyske Medier 20 lokalaviser.

Midtjyske Medier har i alt 374 medarbejdere.

En af de strukturelle ændringer er, at Midtjyske Mediers fællesredaktion styrkes - mens de lokale redaktioner mandskabsmæssigt bliver mindre. Men Lisbeth Knudsen understreger igen og igen, at Midtjyske Medier fastholder en solid lokal bemanding der hvor de 6 aviser udkommer

"Det er rigtigt, at vi udvider fælles-redaktionen, der allerede er der i dag,så man kan dele ressourcerne mere på tværs. Vi mener, at der nu er stærkere kræfter til at løfte opgaverne, men det er uden at svække det lokale, som er meget vigtigt for os," siger koncernchefen.

Men det er vel den slags en ledelse altid siger, at man skærer ned på noget, men at det ikke har nogen konsekvenser for kvaliteten. Det kan vel ikke undgåes?

"Det her handler om, at vi også fra et centralt sted kan lave lokaljournalistik. Megen journalistik foregår jo i dag per telefon, mens nogle ting selvfølgelig kræver, at man er derude, at man er på en skole eller det sted i gågaden, hvor noget sker," siger Lisbeth Knudsen.

Positivt bidrag fremover
Hvad er de kommercielle fremtidsperspektiver så nu for Midtjyske Medier?

"Det er afgørende, at vi ikke alene er i det københavnske område, det er også vigtigt at vi har fodfæste i jylland, som vi har det med Midtjyske Medier og med vores 50 pct. ejerskab af Syddanske Medier. Den stragegiske position er en god måde for os til at kunne sælge anoncer på tværs af vores mange forskellige udgivelser".

Er det her så et tilpas offensivt og aggressivt tiltag, således at Midtjyske Medier kan stå i mod en lang periode med hårde konjunkturer, eller skal der justeres yderligere på omkostningerne igen?

"Denne her model tager udgangspunkt i en kraftig nedgang, så hvis vi med denne her omstrukturering, som vi lægger op til, kan få Midtjyske Medier til at give et positivt bidrag, så står vi godt rustet, når der kommer opgangstider," siger Lisbeth Knudsen.

Nogle tolker det her som en særlig plan i forhold til Århus Stiftstidende, der har haft problemer. Er det tilfældet, eller skyldtes ændringerne de kommercielle og journalistiske udfordringer på samtlige Midtjyske Mediers udgivelser?

"Det her er ikke sat i værk specielt i forhold til Århus Stiftstidende, men også i forhold til Århus Stiftstidende. Det her er en helhedsplan for alle udgivelserne," siger Lisbeth Knudsen.