Berlingske-chef: Derfor stoppes salgsproces

Koncernchef Lisbeth Knudsen synes, det er positivt, at ejerne ikke vil sælge Berlingske Media for enhver pris.

»Det er rart at have bestyrelsens opbakning – også til de progressive planer, vi har lagt,« siger Berlingske Medias koncernchef Lisbeth Knudsen om fremtiden. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Hvorfor skal Berlingske Media ikke sælges alligevel?

»De konkrete tilbud, der har ligget på bordet indtil nu, er ikke så attraktive for aktionærerne i Mecom, at man har villet benytte sig af dem. Vi har fra starten sagt, at der ikke var tale om noget brandudsalg. Vi drøfter fortsat frasalg af dele af Berlingske Media med forskellige investorer. Jeg kan ikke kommentere, hvilke dele det drejer sig om, men forhandlingerne ventes færdiggjort inden årsskiftet. Så ved vi hvor vi står, og det vil være godt for virksomheden, fordi vi nu i næsten et år har været ude i en salgsproces,« siger Berlingske Medias koncernchef Lisbeth Knudsen.

Fortsætter salgsprocessen ikke reelt, blot på lavere blus?

»Alting har jo altid en pris, men man skal lægge mærke til, at Mecom allerede nu, et år før de nuværende bankaftaler udløber, starter forhandling om refinansiering af virksomheden.«

Hvem ejer Berlingske om tre år?

»Det er jo meget svært at sige i en mediebranche, som forandrer sig så kolossalt hurtigt, som den gør. Der er ingen tvivl om, at der de næste tre år kommer til at ske konsolideringer i markedet, og der kan jo altid dukke så interessante tilbud op, at bestyrelsen for Mecom har pligt til at undersøge dem nærmere. Men den aktive salgsindsats, som har været gjort i det her år, slutter nu, hvor der sættes punktum for det strategiske eftersyn.«

Berlingske har været igennem flere fyringsrunder, og nu afsluttes en lang salgsproces uden ejerskifte. Hvad betyder den tumult for Berlingske?

»For det første skal man huske, at i den periode har vi solgt virksomheder for godt og vel 160 mio. kr., så der er altså sket nogle ejerskifter undervejs. For det andet opnåede vi et rigtig godt halvårs-resultat, og vi kommer også ud af året med et godt resultat. Begge dele spiller en rolle for bestyrelsens beslutning. Ganske vist har der været usikkerhed internt og selvfølgelig også fokus på salgsprocessen, men jeg har stor beundring for de ledere og medarbejdere, som undervejs virkelig har haft fokus på, at det var meget, meget vigtigt at opnå gode økonomiske resultater, selv om der var salgsproces.«

Det manglende salg kunne tolkes som et nederlag for Berlingske. Hvordan vil du få Berlingske op i omdrejninger igen?

»Jeg synes jo ikke, det er et nederlag, når ens bestyrelse siger, at forretningen er så meget mere værd end de bud, der ligger på bordet nu, så de vælger at beholde virksomheden. Det synes jeg er positivt. Det er rart at have bestyrelsens opbakning – også til de progressive planer, vi har lagt. Jeg besluttede allerede for en måned siden at sætte gang i en strategiproces for Berlingske Media for de kommende år og sætte fuldt blus på de næste udviklingstrin for forretningen. Uanset hvem der skulle blive vores næste ejer, var det vigtigt at have en plan, og det har vi nu. Vi har ikke tabt momentum. Det viser de regnskaber, vi lægger frem, også. Vi har heller ikke tabt udviklingskraft, det viser de planer, vi lægger frem for 2014-2017.«

Kan du løfte lidt af sløret for, hvad planerne går ud på?

»Vi tager næste skridt i den digitale udvikling, både på den kommercielle og redaktionelle side. Vi har også stærke planer om udvikling af e-commerce og m-commerce. Og så er det faktisk sådan, at vores printforretning – som også i 2014 vil give os hovedindtægten – rummer et udviklingspotentiale,« siger Lisbeth Knudsen.