Bekymringen for TDC vokser

TDC har snart ikke flere knapper at skrue på og skal derfor opfinde nye kundemagneter, for mange skifter til billigere abonnementer, siger analytiker. Navnlig på TV øges konkurrencen.

Væksten i TDC ser ud til at være taget af, og også i 2014 vil Danmarks største telekoncern blive presset. Arkivfoto: Kim Haugaard, Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Kim Haugaard

Bekymringen for TDC vokser oven på endnu et regnskab med tilbagegang i indtjeningen, fordi TDC blandt andet presses af, at kunderne skifter til billigere abonnementer andre steder i den store telekoncern.

»Problematikken bliver ved med at vende tilbage til TDC: Omsætningen er under pres, og udsigterne for 2014 bliver dårligere med mere tilbagegang for TDC. Man er presset, og TDC leder efter nicher i markedet, hvor man kan introducere produktinnovation, som kan være med til at bremse, at omsætningen falder lige hurtigt nok. Samtidig kan TDC ikke blive ved med at skrue på effektiviseringsmulighederne. TDCs overskudsgrad gør teleselskabet til et af de mest lønsomme i Europa, men de helt store ting synes nu implementeret, og TDC er nødt til at gøre noget ved toplinieudviklingen, hvis man vil blive ved med at kunne forsvare dividendeniveauet på lige nu 3,7 kroner,« siger aktieanalytiker Morten Imsgard fra Sydbank, som følger telemarkederne tæt.

Godt håndværk

Han kipper med hatten over, at TDC fortsat er i stand til at kunne levere høj indtjening trods faldende omsætning.

»Det er godt håndværk. Men man skal ikke være blind for den langsigtede udfordring, selv om der på den korte bane ikke er grus i maskineriet i forhold til at kunne levere de lovede udbytter,« siger han.

Flere og flere af TDCs privatkunder skifter til nogle af TDCs pakkeløsninger.

»Det flytter kunder væk fra fastnettet til mobilnettet, og det giver helt sikkert TDC lavere indtægter. Men det er et strategisk valg i erkendelse af, at der kun er to muligheder: Enten kan TDC beholde kunderne ved at tilbyde dem »tripleplay« (pakkeløsning med telefoni, TV og internetforbindelse, red.), eller også risikerer man, at kunderne smutter til konkurrenterne. TDC er nødt til at begynde at introducere produkter, som reelt kannibaliserer TDCs egen forretning, for det er det bedste af flere halvdårlige alternativer,« konstaterer Morten Imsgard.

TDC ligner ikke en vinder

TDC har på tre måneder mistet 24.000 mobil- og mobildatakunder, hvor Telia, som kom med regnskab i sidste uge, på de samme tre måneder hentede 25.000 nye mobilkunder.

»Telias regnskab var ikke så dårligt. TDC ligner ikke et selskab, som for alvor vinder på det danske marked, men det er måske godt nok for TDC at holde skindet nogen lunde på næsten med en mindre nedgang i mobilkunderne, mens Telia, Telenor og »3« slås,« siger aktieanalytikeren.

Også på TV-siden presses TDC, som ellers gennem mange år har brugt sit kabel-TV-selskab, YouSee, som et guldæg.

»Kunderne ser ud til i stigende omfang at vælge en mindre TV-pakke. Det giver mindre omsætning og mindre indtjening pr. kunde, og det er nok derfor, at TDC snart sætter sin bland-selv-TV-pakke i søen for at prøve at stoppe den udvikling. Netflix ser ud til at have fået bedre fat i danskerne, end TDC håbede på, så TDC står ikke med den markedsposition, som man ønskede sig. Samtidig rapporteres der oftere om, at større kunder går ind og ud ad YouSees butik. Det er måske den almindelige forretningsdrift, måske er er konkurrencen blevet hårdere, så kunderne er mere opmærksomme på, at der er alternativer til TDC. TDC kan frygte, at konkurrencebilledet på TV kun bliver værre. Sydenergi og Stofa (landets næststørste kabel-TV-selskab, som Sydenergi overtog i 2013, red.) vil uden tvivl geare op og blive mere aggressive, og Boxer er i forvejen meget aggressiv,« siger Morten Imsgard.

Google ånder TDC i nakken

Oveni klarer TDCs nordiske forretning, TDC Nordic, sig heller ikke så godt som tidligere.

»TDC skal meget gerne have Norden tilbage på rette køl og tage hånd om TV-udfordringerne, som kun blvier større, efterhånden som Google og andre konglomerater bevæger sig ind på området. Den stabile position, som YouSee har haft som Danmarks største kabel-TV-udbyder, er ikke nødvendigvis truet af andre kabel-TV-udbydere men derimod af andre og nye teknologier. Og TDC er nødt til at være helt fremme. Den delvise bland-selv-TV-pakke vil formodentlig stadig ikke leve op til, hvad danskerne vil have, fordi TDC ikke kan forhandle rettighederne på plads med TV-leverandørerne om at sælge kanalerne helt enkeltvis. Det vil nemlig betyde store udfordringer for rigtigt mange TV-kanaler, der lever på at blive solgt med i en pakke,« siger Sydbank-analytikeren.