Bekymring hos rejseselskaberne: Bliver Københavns Lufthavn nu dyrere?

Københavns Lufthavn skal igennem noget af en ombygning til en værdi af 20 mia. kr. Tusindvis af håndværkere skal sættes i sving, men bekymring for at Københavns Lufthavn nu bliver dyrere frygtes blandt danske rejseselskaber.

I dag har Københavns Lufthavn præsenteret en plan for udvidelse og ombygning, der kommer til at koste 20 mia. kr. Men blandt de danske rejseselskaber er der en bekymring for, at den store investering kan betyde højere flyafgifter i Københavns Lufthavn.

»Det er selvfølgelig et plus at have en flot, stor lufthavn. Den er jo nærmest et flagskib for hele norden. Men den skal også være konkurrencedygtig, og lige nu er Københavns Lufthavn markant dyrere end de andre lufthavne i Danmark og udlandet,« siger adm. direktør i Bravo Tours, Peder Hornshøj.

Den samme bekymring deler de hos Apollo. Apollos kommunikationschef understreger over for Berlingske Business, at det er svært at spå om. Men der er en risiko for, at det kan påvirke flyafgifternes pris.

»Vi ser jo helst, at afgiften ikke stiger,« tilføjer han.

Den høje pris hos Københavns Lufthavn rammer først og fremmest flyselskaberne, der sætter priserne på flysæderne op. Rejseselskaberne sætter derfor også priserne op på flyrejserne, og den pris rammer forbrugerne. Rejsen til de varme lande, hvor solen altid skinner, vil blive dyrere for den enkelte forbruger.

Flere ruter til Billung og Aalborg

Hvis prisen bliver højere som en konsekvens af Københavns Lufthavns udvidelse, kan det betyde, at der kommer flere flyruter i Billund og Aalborg lufthavn. Der er prisen nemlig markant lavere, siger Peder Hornshøj.

»Der er i dag mange danskere vest for Storebælt, som rejser fra København, fordi der er flere muligheder. Men bliver prisen på afgifter højere, kan man forestille sig, at der kommer flere flyruter til Billund Lufthavn og Aalborg Lufthavn. Og allerede nu ser vi, at Billund Lufthavn vokser med nye ruter, og det kan have noget at gøre med priserne i Københavns Lufthavn,« uddyber Peder Hornshøj.