Bekymrede miner hos Mærsks aktionærer

Investorerne er begyndt at blive urolige over den seneste tids dramatiske udvikling på flere af A.P. Møller - Mærsks områder, hvor både containerrederiet Maersk Line og olieforretningen har det svært. Opkøb tegner til at være måden, hvorpå ledelsen kan løse vanskelighederne med at skabe værdi til aktionærerne.

Det er containerforretningen, der sammen med oliedelen, giver Mærsk-ledelsen hovedpine og dårlig indtjening. Her ligger verdens største containerskib, »Majestic Maersk« (th.), ved kaj i JadeWeserPort i Wilhelmshaven i Tyskland. Forrest ligger Mærsk-skibet »Eugen Maersk«. Arkivfoto: Ingo Wagner/EPA
Læs mere
Fold sammen

Efter et svært tredje kvartal i A.P. Møller - Mærsk breder bekymringen sig blandt nogle af olie- og shippingkoncernens aktionærer. Panderynkerne gælder væksten i Danmarks største virksomhed, den kommer nemlig ikke fra de nuværende forretninger, og i de svære markeder tegner opkøb i øjeblikket som den eneste mulighed for at skabe vækst.

»Der er ikke rigtig nogen lyspunkter i det regnskab. Der er lidt for mange steder, hvor de samme faktorer slår igennem negativt. Så deres portefølje er måske slet ikke så diversificeret, som de har gået og sagt,« siger en større dansk investor, der ønsker at være anonym.

Både historisk lave rater på containerfragt, og en oliepris, der er mere end halveret siden sommeren 2014, har kostet A.P. Møller - Mærsk dyrt. Indtjeningen i tredje kvartal blev halveret til 4,5 mia. kroner – et lavt niveau i Mærsk-sammenhæng.

Og netop at de to store områder – olie og containermarkedet – lider på samme tid skaber panderynker blandt de danske investorer. Ideen med konglomeratet er blandt andet, at når noget lider, så klarer andre dele sig godt.

»Det bliver sværere at se, hvad konglomerat-strukturen tilfører af værdi til Mærsk. Det eneste, der forsvarer konglomeratet, er faktisk deres stærke cashflow. Selv i de tider, de står i nu, har de så stærkt et cashflow, at de har fleksibilitet,« lyder det.

Mærsks to valgmuligheder

Med de sværere markeder er A.P. Møller - Mærsk i en situation, hvor udsigterne til at vokse af sig selv er blevet mere vanskelige. I tredje kvartal faldt omsætningen med 17 pct. til under 70 milliarder kroner. Og ledelsen er afhængig af ydre omstændigheder, som prisen på olie og hvor meget kunderne vil betale for at få fragtet varer i containere, før omsætningen kan komme op igen.

Tilbage er, at A.P. Møller - Mærsk køber op og skaber værdi ved at overtage de rigtige aktiviteter. Alternativet er, at investorerne i stedet får udbetalt den store pengetank, som A.P. Møller - Mærsk råder over.

»Det bedste for aktiekursen på den korte bane vil være at betale det hele tilbage til investorerne. Men på den længere bane er det bedste for aktiekursen, at de investerer. Som det ser ud nu, er det eneste, de kan gøre, vel at købe op for at skabe vækst,« siger en investor.

Også blandt analytikerne er holdningen, at opkøbene er vejen frem nu, hvis ledelsen skal skabe værdi.

»Hvor andre virksomheder kan skabe vækst ved at vokse organisk, har Mærsk musklerne til at foretage værdiskabende opkøb. Det er via opkøb, at Mærsk skal skabe værdi, fordi man er ramt af rate- og olieprisfald i den eksisterende forretning,« siger Stig Frederiksen, senioranalytiker i Nordea.

Han mener, at det kan være en vanskelig beslutning for Nils Smedegaard Andersen at udbetale den meget overskydende kapital til investorerne på et tidspunkt, hvor opkøbene skal skabe værdien.

»Problemet for Smedegaard (topchef i A.P. Møller - Mærsk, red.) er, at hvis de betaler for meget ud til investorerne, så mister de den sidste vækstmotor, som de har. Hvis de gearer virksomheden op, så har de svært ved at skabe vækst, hvis de ikke kan få hjælp fra markederne,« siger Stig Frederiksen.

Dårlig vækstudsigt

Nils Smedegaard Andersen siger, at udsigterne til at vokse af sig selv er svære i øjeblikket.

»Med den udvikling, som olieprisen og fragtraterne har taget, kan vi ikke levere vækst på den korte bane. Og det selv om vi håndterer flere containere, producerer mere olie og har flere borerigge ude at sejle, så kan vi ikke levere mere vækst på toplinjen,« siger Nils Smedegaard.

Han erkender, at en af de bedste måder at skabe værdi til aktionærerne i øjeblikket er gennem opkøb.

»Når vi kigger på vækstmulighederne, ser vi på, om vi kan købe noget til fornuftige priser inden for vores industrier. Ud over at vi kan drive forretningen godt og blive ved med at investere i forretningen, skal vi skabe værdi gennem opkøb,« siger Smedegaard.

Han håber, at A.P. Møller - Mærsk inden for de næste seks-ni måneder kan finde større opkøb, og at det mest sandsynlige er, at det sker inden for olieforretningen.