Bejler dropper køb af Mols-Linien

Tørlastrederiet Clipper dropper nu definitivt planerne om at købe yderligere op i Mols-Linien og vil i stedet hellere af med aktierne. Dermed står Nykredit og Amagerbanken tilbage som ejere af færgerederiet, og de er reelt tvunget til at vente til bedre tider, før de igen kan sælge selskabet.

I foråret tog de to banker konsekvensen af ejendomsspekulanternes deroute og smed den daværende bestyrelse i Mols-Linien på porten for i stedet at indsætte deres egne folk med advokaten Frantz Palludan (foto) i spidsen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Flemming Højer
Der har længe været høj søgang omkring færgerederiet Mols-Linien som følge af, at den finansielle krise havde slået benene væk under en række af ejerne bag og dermed også sået tvivl om, hvem der skulle eje selskabet.

Ud over tørlastrederiet Clipper sad en gruppe investorer med ejendomsspekulanten Hans-Henrik Palm og investoren Carsten Berger i spidsen nemlig på godt 60 procent af selskabet, og gennem længere tid forsøgte investorgruppen at sælge sine aktier med hjælp fra Handelsbanken.

Clipper var dengang fremme med følehornene, men ifølge direktør for rederiet færgeforreting Clipper Ferry Invest, Jan Meinertz, har det Bahamas-baserede rederi nu skrinlagt alle planer om yderligere opkøb i Mols-Linien.

Faktisk vil man hellere sælge, hvis det rigtige tilbud kommer.

»Vi var interesserede, da kursen var under 75, men da ønskede ingen at sælge. Vores strategi var dengang at samle dansk færgefart, men det var bare ikke muligt i forhold til Mols-Linien. Vi er ikke længere interesseret i at overtage aktierne, og det kan ikke udelukkes, at vi vil sælge vores andel,« siger Jan Meinertz, der dog påpeger, at det i øjeblikket ikke ville være yderst svært at finde en køber til aktieposten i Mols-Linien.

Rød bundlinje
I rederikredse har der gennem den senere tid været spekuleret i, hvorvidt Clippers manglende interesse i Mols-Linien desuden skyldes, at man ikke længere har de finansielle kræfter til at løfte sådan et køb.

Da rederiet er baseret på Bahamas er det dog svært for den brede offentlighed at få et indblik i, hvorledes tørlastrederiet står rustet efter krisen.

Sikkert er det dog, at Clipper, blandt andet på grund af store tab på aktierne i Mols-Linien, alene sidste år havde et underskud på godt 630 mio. kr. og samtidig havde opbygget en gæld på over fire mia. kr. i den del af selskabet, der er registreret i Danmark.

At Mols-Linien er interessant for et rederi som Clipper og også andre industrielle virksomheder samt kapitalfonde, skyldes blandt andet, at rederiet gennem længere tid har været i stand til at generere penge via den daglige drift, selv om bundlinjen både sidste år og i først halvår af 2009 var rød.

Banker i centrum
Med Clippers exit sidder de to danske pengeinstitutter Amagerbanken og Nykredit, i form af Forstædernes Bank, i en helt central rolle. Samlet set ejer de nemlig indirekte over 60 procent af Mols-Linien, da de stod bag de fire spekulanter med Carsten Berger i spidsen, der indtil finanskrisen sidste efterår bestemte kursen i Mols-Linien via deres store aktieposter.

I foråret tog de to banker dog konsekvensen af ejendomsspekulanternes deroute og smed den daværende bestyrelse i Mols-Linien på porten for i stedet at indsætte deres egne folk med advokaten Frantz Palludan i spidsen.

Direktør i Nykredit, Karsten Knudsen, understreger dog over for Berlingske Business, at man i skrivende stund ikke har nogen planer om skabe yderligere uro i Mols-Linien ved at forsøge at sælge de aktier i rederiet, man er blevet mere eller mindre ufrivilligt ejer af.

»Mols-Linien har behov for at komme oven vande igen. Derfor er det bedste, at virksomheden nu får fred til at udvikle sig selv. Vi ser ikke noget behov for at ændre på ejerstrukturen i selskabet, men på længere sigt ved man naturligvis aldrig, hvad der kan se,« fremhæver han.