Begynder kineserne at investere i Danmark?

Til ekspertpanelet: Hvad vil der ske, hvis og når kinesiske virksomheder begynder at investere i Europa og Danmark?

Foto: Colourbox
Tak for et rigtig godt og højaktuelt initiativ med jeres tema: Kina: Trussel eller mulighed?

Vi har i mange år talt om og tænkt på Kina som hele verdens fabrik: ”Made in China”. Diskussionerne har derfor handlet meget om danske virksomheders vilkår, når de etablerer sig i Kina og konsekvenserne herhjemme ved udflytning af arbejdspladser. Men hvad nu hvis det begynder, at gå den anden vej?

Hvad vil der ske, hvis og når kinesiske virksomheder begynder at investere i Europa/ Danmark? Hvilke typer af virksomheder vil det være? Sker det allerede? Hvad vil konsekvenserne være for de medarbejdere, der bliver berørt? Vil det påvirke ledelsesstilen?

Med venlig hilsen
Peter Sørensen,
B-E-E Consulting

Svar fra Humphrey Lau, president for Grundfos, China

Kære Peter Sørensen,

Et super spørgsmål, som både har den rette strategiske fokus samt relevans.

Jeg mener, at Kinas rolle som marked og økonomisk spiller kan inddeles i tre faser. Den første er "Gårdagens Kina" som mange kender den, hvor Kinas positionering netop er verdens fabrik på grund af relativt lavere arbejdsløn og omkostningsniveau. Men dette billede ændres hastigt i disse år og medfører betydelig løninflation i bestemte områder. Ét af resultaterne er den voksende middelklasse med flere hundrede millioner forbrugere i storbyerne (Beijing, Shanghai, Guangzhou).

Dette skaber den 2. fase, "Dagens Kina", hvor fokus rettes mod det voksende hjemmemarked, hvor virksomheder produkttilpasser og -udvikler til de købestærke kinesiske forbrugere. Endelig mener jeg at den 3. fase, "Morgendagens Kina", hvor vi i højere grad kommer til at se et rige, kommer til at få et væsentlig stærkere global-strategisk og teknologisk betydning.

Personlig mener jeg, at vi i løbet af det kommende årti kommer til at opleve "Morgendagens Kina" foretage en række virksomhedsopkøb og/eller investeringer i Europa og USA med henblik på at erhverve sig én af tre kompetencer: Distributionsnetværk, brands, og teknologi. Vi har alle for få år siden set Lenovo's overtagelse af IBM PC for netop at få adgang til et globalt distributionsnetværk.

Med overtagelse af Rover og MG-platformen kunne den kinesiske bilfabrikant benytte sig af et forholdsvist stærkt brand som genvej til at skabe sig en stærk position inden for dette marked. Jeg tror, at den nuværende krise giver Kina med verdens største US-dollarreserve udenfor USA en glimrende mulighed for at overtage gode og stærke brands for en slik. Jeg forestiller mig, at disse akkvisitioner eller alliancer primært ville falde indenfor design og/eller consumer-industrien, hvor vi finder nogle af de mest værdifulde brands i dag.

Endelig vil kinesiske virksomheder forsøge gennem akkvisition at få adgang til teknologier eller rettigheder til disse. Eksempler kunne være bioteknologi, den farmaceutiske industri, vedvarende energi, m.v.

Disse er trends og udviklingsstadier, har vi gennem de seneste årtier set i Japan og Sydkorea. Der er ingen grund til at forestille os, at Kina ikke også ville gennemleve disse. Den eneste forskel er, at Kina har et væsentlig større hjemmemarked, som først skal mættes, før det for nogle industriers vedkommende kan betale sig at tage bøvlet med at globalisere. Men der vil på den anden side være specielle nicheindustrier, hvor Kina allerede i dag kan drage nytte af det endnu relativt lavere lønomkostningsniveau samt et modent marked i vesten. Eksempler på disse kunne være solceller, el-biler, m.v.

Med venlig hilsen

Humphrey Lau