Begejstret professor sætter strøm til Novos fede drøm

Et voldsomt prisstormvejr på det amerikanske insulinmarked har givet investorer i Novo Nordisk usædvanligt store lommesmerter den seneste tid.

Mads Krogsgaard Thomsen, øverste forskningschef i Novo Nordisk Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Bech

Den tidligere så sejrsvante danske børsdarling er kommet i så voldsom modvind i USA, at Novo på blot halvandet år har fået barberet mere end 400 mia. kroner af værdien.

Derfor går mange Novo-aktionærer i disse dage sikkert og håber på, at Novo Nordisks mangeårige forskningsdirektør, Mads Krogsgaard Thomsen, hurtigst muligt kan trække endnu et guldæg op af hatten.

Om han kan opfylde det ønske, vil tiden vise, men mens alle øjne har været rettet mod Novos diabetesområde, har det danske medicinalselskab faktisk leveret lidt af et gennembrud i behandlingen af et af den vestlige verdens største problemer – fedme.

Novo lancerede sit første fedmemiddel på det amerikanske marked i april 2015. Og allerede efter godt halvandet år er midlet ved navn Saxenda nu førende inden for fedmebehandling i USA mål på værdi. Fra 2015 til 2016 steg salget af Saxenda med 245 pct.

Mads Krogsgaard Thomsen og hans forskerhold har med Saxenda ramt et marked, hvor potentialet er næsten ubegribeligt.

Alene i USA lever næsten 79 mio. mennesker med fedme, hvilket svarer til mere end 36 pct. af befolkningen. Forskningen inden for området indikerer, at forekomsten af fedme i USA vil stige med 33 pct. over de næste 20 år. I 2012 blev de anslåede udgifter til medicin rettet mod fedme opgjort til mere end 1.300 mia. kroner.

Derfor har Novo alle muligheder for at opbygge en milliardforretning inden for fedme, der kan måle sig med selskabets salg af diabetesmidler, der i 2016 landede på godt 87 mia. kroner. Mads Krogsgaard Thomsen er da også i fuld gang med at løfte den opgave. Novo er lige nu i færd med at undersøge fem nye præparater til behandling af svær overvægt, der skal bringe selskabet et par skridt tættere på at kunne opbygge en ny milliardforretning.

Han er ikke tvivl om, at Novo er længere fremme i bussen end rivalerne, når det gælder det lukrative amerikanske marked for fedmebehandling.

»Vi er langt bedre klædt på end nogle af vores konkurrenter på området til at behandle den epidemi, som fedme har udviklet sig til,« sagde Mads Krogsgaard Thomsen i et interview med Berlingske Business allerede i 2014.

Mads Krogsgaard Thomsen har i mere end 20 år været Novo Nordisks begejstrede forskningsspydspids, der med stor energi kaster sig ud i engagerede og til tider komplicerede forklaringer om alle herlighederne fra Novos laboratorier.

Nu er det Mads Krogsgaard Thomsens opgave at bruge sin energi på at få satsningen på fedme omdannet til medicinske bestsellere, der kan gøre Novos fede drøm til virkelighed.