Befolknings-eksplosion vil smitte af på APM Terminals

Den store vækst i verdens købedygtige middelklasse kommer til at smitte kraftigt af på APM Terminals’ forretning, vurderer selskabets adm. direktør Kim Fejfer.

Foto: BAS CZERWINSKI. Den store vækst i verdens købedygtige middelklasse kommer til at smitte kraftigt af på APM Terminals’ forretning, vurderer selskabets adm. direktør Kim Fejfer (nr. 2 fra venstre).
Læs mere
Fold sammen

Når Kim Fejfer skal fortælle om fremtiden for APM Terminals, ­bruger han tal og statistik i bunkevis. Og estimater og analyser om ­befolkningens udvikling i sammensætning tegner lyse udsigter for A.P. Møller - Mærsks havneselskab.

»For mig er det vigtigste, om du tror, at verden fundamental set vil vokse og samtidig forstår, hvor velstanden kommer fra,« siger Kim ­Fejfer.

Og han er ikke i tvivl om, at den industri, som APM Terminals er i, vil vokse kraftigt. Kim Fejfer peger på, at FN anslår, at verdens befolkning i 2050 vil være på 9,6 mia. mod de 7,2 mia., som i dag bebor kloden. Det betyder, at behovet for transport af containere vil vokse.

»Baseret på antagelser om blandt andet befolkningsvækst forudser vi en gennemsnitlige vækst på fire pct. i containermarkedet over de næste årtier,« siger Kim Fejfer om fremtiden for den industri, der er afgørende for udviklingen i APM Terminals.

Selskabets næsten 22.000 ansatte stod i fjor for en omsætning på godt 28 mia. kr. Det tal kommer til at vokse i takt med, at middel­klassen i verden bliver større. Ifølge OECD, den vestlige verdens ­økonomiske samarbejdsorganisation, vil den købedygtige middelklasse være fordoblet i 2030.

»Kommer væksten fra Indien, Afrika eller Latinamerika, er det godt for os, fordi det vil kræve en masse transport af fysiske varer. Så er det ikke kun iPads og havemøbler, der skal transporteres, men også ­plastik, gummi, mineraler, papir og træ,« siger Kim Fejfer.

OECD skønner, at udviklingen i middelklassen og befolknings­udviklingen vil kræve enorme investeringer i at udvikle strukturerne til den øgede verdenshandel. Hele 4.000 mia. kr. vurderer organisationen, at der skal investeres i havne i perioden mellem 2015 og 2030.

APM Terminals’ ambition er at blive verdens største havne­selskab. I øjeblikket er det verdens nummer tre. Størst er ifølge en opgørelse fra analysehuset Drewrys fra sidste år Singapores PSA med en global markedsandel på otte pct., mens Hong Kong-­baserede Hutchison sad på syv pct. APM Terminals havde på tredjepladsen 5,5 pct., og DP World fra Dubai var nummer fire med 5,1 procent.