Bedste film: ”Dumb ways to Die”

CANNES'13: Cannes Lions er uforudsigelig, som festivalen skal være, men endnu mere end jeg regnede med. Cannes er meget, meget broget, siger Per Pedersen.

Foto: Markedsføring.dk Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

”It ain’t over till the Fat Lady sings”, er den populære fortolkning af Richard Wagners valkyrie Brunnhildes endeligt, og så er det de mindre belæste Cannes-iagttageres slutsætning, når Filmkategorien afgøres.

Hvorfor?

Fordi ”Film” er stadig Roll Roycen ved Cote d’Azur, af helt naturlige grunde skriver Markedsføring.dk. Og derfor springer vi alle mellemregninger over og afslører ”verdens bedste reklamefilm”:

”Dumb Ways to Die”, skabt af McCann Melbourne, for at ramme en yngre målgruppe, der ikke kunne nås via traditionel kommunikation, men som optrådte hovedløst på Metro-stationer i Australien.

Er det den rigtige Grand Prix-vinder?

– Tjah, hvad skal man mene,… Vi vidste jo på forhånd, den ville vinde. Der har været så meget hype omkring den, og desuden er temaet ansvarlighed utrolig populært. Men skal en tegnefilm vinde den største filmpris? Jeg ved det ikke. Men ét er sikkert: Det er en god film, ingen tvivl om det, siger Per Pedersen, global kreativ chef hos Grey New York, der er en del af en bureau-kæde med væsentligt over 30 løver i skabet i år.

Så den er god nok?

– Afgjort. Og der er en sjov tommelfingerregel, der siger, at hvis man vinder Grand Prix’en i Radio også, har man ramt tonen rigtigt. ”Dumb Ways to Die” har ryddet Cannes for statuetter, længere er den historie ikke, og det er da ganske symptomatisk, at nu vinder man altså også Grand Prix’er med en tegnefilm.

Cannes juryerne er mærkelige, ikke?

– Jo, de er først og fremmest sig selv. Når danske ”Bussen”, der er en god reklamefilm, og som vinder et hav af priser alle andre steder, kan den end ikke nå shortlisten i Cannes. Giver det mening? Og det svarer du selv på.

Hvad er så din bedømmelse af årets festival?

– Cannes er uforudsigelig, som festivalen skal være, men endnu mere end jeg regnede med. Cannes er meget, meget broget. Den er multikulturel, den er multinational, den er… ja, den er sig selv.

– Når vi ser vindere fra Tunesien, Grækenland, Portugal, Kina, Philippinerne og Paraguay, og juryerne flytter sig tilsvarende rundt på kloden, skal vi se afgørelser, der vil blive diskuteret af ”den gamle garde.” Jeg synes, det er utroligt spændende.

– Og så er jeg i øvrigt rigtig glad for, at Carlsberg fortsætter med at vinde priser. De gør det godt,… nej de gør det fantastisk, slutter Per Pedersen, Danmarks mest vindende reklamemand i Cannes Lions-sammenhæng.

Se verdens bedste reklamefilm her:




Og en case video:






Deltag i debatten på Markedsføring.dk