Bedste DSV-kvartal nogensinde, men topchefen ved ikke helt hvorfor

Transportkæmpen har haft sit bedste kvartal nogensinde og opjusterer forventningerne til årets resultat, men topchef Jens Bjørn Andersen kan ikke rigtig sige hvad successen skyldes.

Jens Bjørn Andersen, topchef for transportgiganten DSV, er godt tilfreds med et stærkt tredje kvartal og opjusterer nu forventningerne til årets resultat. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang

DSV leverede tidligt onsdag morgen sit bedste kvartalsregnskab nogensinde med en omsætning på 12,5 milliarder kroner og et driftsresultat på 851 millioner kroner. Omsætningen ligger lidt under det forventede niveau, men resultatet er hele 17 pct. bedre end samme tid sidste år.

»Jeg er meget, meget glad for regnskabet, der er vores bedste nogensinde i DSV. Der er stadig meget, der kan forbedres, men der er fremgang de fleste steder,« siger topchef Jens Bjørn Andersen.

DSV opjusterer nu forventningerne til årets resultat, men når snakken kommer ind på, hvad successen skyldes, bliver DSV-bossen svar skyldig.

»Nogle gange er det for at være helt ærligt ikke sådan, at jeg kan sige præcis, hvad det skyldes. Jeg tror på, at succes avler succes, og lige nu har vi bare et godt momentum. Medarbejderne får mere selvtillid, og selvom vi er ydmyge omkring det, så er vi bare inde i en positiv spiral,« siger han og tilføjer:

»Det betyder også, at vi lige nu i ledelsen skal sørge for, at medarbejderne ikke bliver selvtilfredse og læner sig tilbage. Det går ikke. Vi skal stile efter nye mål og vi har stadig langsigtede finansielle ambitioner, vi ikke har indfriet endnu.«

Et tættere forhold til kunderne, er ifølge Jens Bjørn Andersen, en af forklaringerne på, at DSV har en pæn vækst i et marked, der står stort set stille.

»Vi prøver at være lidt mere nærværende end mange af de helt store globale konkurrenter gør. Vi har højt placerede chefer, der aktivt deltager i salgsprocessen over for kunderne. Vi forklarer kunderne, at det altså ikke bare er en gut med et pænt slips og en powerpointpræsentation. De er der også, når det hele skal sættes i drift.«

Til trods for at markedet har stået stort set stille, er det lykkedes DSV at vokse på de fleste områder. Særligt Air & Sea fortsætter de positive takter fra de foregående kvartaler.

 

»Markedet i tredje kvartal har udviklet sig svagere, end vi ventede tidligere på året. Men Air & Sea har nu fortsat udviklingen fra de sidste tre-fire kvartaler og vokset med tocifrede vækstrater. Vi tager store markedsandele gennem nye kunder og mere volumen fra eksisterende kunder,« siger Jens Bjørn Andersen.

Generelt betyder væksten i DSV, at man ifølge topchefen nu er kommet i en liga, hvor de store aktører i højere grad får øje på DSV.

»Vi er i en udvikling, hvor vi er gået fra at være en beskeden spiller til at være i top ti. Det betyder, at vi får mere konkurrencedygtige priser hos flyselskaber og rederier,« siger han.