Bedre styr på leverancerne

Det har givet vind i sejlene til Lawson, at de har udviklet nogle enkle metoder, så virksomheder strammer op på procedurer på alle leder og kanter.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>(STOCKHOLM) 40 procent færre dage på lageret for varerne.

30 procent forbedret produkttilgængelighed, 50 procent forkortelse af leveringstid til kunder – og hvad der er allerbedst: reklamationer er faldet med 85 procent.

Hos Ikea Components har man nærmest ikke fået hænderne ned. Tallene er fra 2007, hvor Ikea Components som de første store kunder i softwarehuset Lawson kunne se effekten af at udføre en Opportunity Analyzis (OA) inden implementeringen ERP - forretningsstyringssystem. (ERP: Entreprice Resource Planning).

»Business as usual« er ikke længere nok i industrien, hvis man vil komme igennem finanskriser og konkurrenceproblemer og ROI (Return on investment), er ved at blive en floskel, for hvem garanterer, at man får det optimale resultat. Det har givet vind i sejlene til Lawson, at de har udviklet nogle enkle metoder, så virksomheder strammer op på procedurer på alle leder og kanter – det vil sige både leverancer, produktion, lager og salg. Lawsons OA-værktøj støtter virksomhedsprocesserne. Man finder så at sige virksomhedens svage punkter.

Et eksempel er en virksomhed, der brugte seks dage til at håndtere 70.000 rekvisitioner. Med Lawson M3 kom det ned på fire timer.

Lawson har også udviklet SmartOffice - et nyt brugervenligt værktøj, der hjælper brugere af ERP-forretnings software fra det svensk-amerikanske softwarehus.

Bedre leverancerBlandt kunderne, der bruger M3, er ud over Ikea også Toyota Material Handling.

Hos Ikea Components er man begejstrede over effektiviteten af systemet, som har hjulpet til kvalitetsforbedring hos virksomhedens 600 underleverandører. Nu er kunden mere sikker på, at alle møbeldele og skruer er i pakningen.

- Hos Lawson har man valgt at opbygge sit system – kaldet M3 - så det passer til små og mellemstore virksomheder såvel som de store som Ikea og Toyota – modsat mange konkurrenter, som fokuserer på store virksomheder og henviser »de små« til mindre konsulentbureauer. På den måde kan man vokse med kunden, siger CEO Harry Debes, president og øverste chef hos Lawson i USA.

Toyota Material Handling har arbejdet med processtyring fra Intentia, som blev fusioneret med Lawson for et par år siden. Det var dengang Toyota Material Handling hed BT – men produktionen af warehouseudstyr er dog ikke ændret.

- Vi begyndte med Intentias Movex applikation 9,7, som stadig bruges i 16 lande – som senest hed 12,4 – og som sådan ligger tæt på Lawson M3. 75 procent af systemerne overlapper. Efterhånden vil hele Toyota Material Handling bruge M3 – det vil være klar i alle lande om tre år. Toyota har investeret et tocifret millionbeløb i ERP, men vi regner med, at det er tjent hjem på under tre år eksternt – og internt om fem år. M3 vil være med til at få Toyota Materiel Handling til at vokse yderligere – med en markedsandel på 33 procent i 2011 mod 25 procent i dag, siger Marcus Svanberg, ERP chef i Toyota Material Handling.

SuperbrugereI Europa er der 60 nye projekter kørende. Lawson uddanner medarbejdere hos kunderne til »super users«, som kan arbejde med andre medarbejdere, men man arbejder fortsat med konsulentbistand. Ikke mindst i produktions- og distributionsfirmaer med behov for lagerstyring er der fordele med ERP- og M3-processer. RFID indgår også i mange opgaver.

- Vi arbejder meget med logistikområder med automatiske plukketruck og har udvidet med håndterminaler på lagrene, og på sigt vil stemmestyring også blive aktuelt. Det hele er bygget sammen med M3- og ERP-systemet. I dag har vi ti kunder, der kører med håndterminaler – blandt andre Junckers i Køge, siger Jonas Nielsson fra Lawson.

Både i tider med vækst og i tider med økonomisk recession er det væsentligt at skabe sig konkurrencefordele og sikre, at man har implementeret de rigtige strategier og best practices i sin forretning.

Her kan danske virksomheder med fordel vende blikket med modellerings/ målsætningsværktøjer som Opportunity Analyzer, som er med til at synliggøre de områder, der kan effektiviseres og i sidste ende give virksomheden kontrol over processer, man ikke tidligere har haft samme overblik over.

TemperaturmålingOpportunity Analyzer (OA) er et analyseværktøj, som anvendes til at foretage analyser af, hvordan en virksomhed klarer sig ud fra nogle Benchmark data (KPI).

Der er ikke tale om, at man kan anvende OA til at styre sin virksomhed, men der er tale om et analyseværktøj eller en slags »temperatur-måling«, der kan pege på, hvordan virksomheden klarer sig inden for de enkelte forretnings- og procesområder så som levering, fremstilling og indtjening.

Resultatet kan anvendes til at stille skarpt på netop de områder, som OA peger på, at virksomheden ligger under Best in Class. Samtidig anviser resultatet funktioner i Lawsons M3-system, som kan understøtte en forbedring af disse områder.

Det er netop det, som Ikea Components har gjort: Analyseret med OA og gennemført forbedringerne ved brug af M3. Ikea valgte at effektivisere driften med hjælp fra OA, som giver resultater, der er 50 procent mere pålidelige end andre anerkendte metoder, når det gælder om at prioritere sine effektiviseringer rigtigt.

Alternativet til denne løsning var at bruge millionbeløb på dyre forretningskonsulenter, men det er erfaringen, at OA virker hurtigere og bedre – faktisk har det vist sig, at OA er ti gange hurtigere.

Mere effektiv driftIkea Components har med stor succes gennemført effektiviseringen af driften og en efterfølgende analyse fra Gartner viser, at det er med store, målbare resultater og fordele til følge.

I praksis betyder det, at Ikea Components har kunnet tage kontrollen med sine leverandørers leverandører, og dermed har de sikret bedre præstationer fra disse underleverandører. Nu måler de på underleverandørernes leveringstider og præstationer.

Dermed kan Ikea Components stille konkrete krav til underleverandørerne baseret på de målsætninger, der er sat for dem, hvorefter de kan forbedre sig eller blive udskiftet efter en advarselsfase. Ikea Components ydede i forvejen pænt, men de var ikke i stand til at flytte sig og forbedre sig yderligere.

- Danske virksomheder kan ligge inde med væsentlige effektiviseringspotentialer. Det er ikke nok at gøre det godt mere, man skal hele tiden blive endnu bedre og optimere sine processer og udøve kontrol så langt ud i ledene som muligt – især hvis man også skal komme ud på den anden side af en økonomisk krise som en vinder, siger Tommy Vincentz Larsen, adm. direktør for Lawson i Danmark.