Bedre IT kan skaffe milliarder fra forsikringssvindel tilbage

Danske forsikringsselskaber opdager kun en snert af svindlen i forsikringssager på grund af gamle systemer, lyder konklusionen i en ny undersøgelse. Resultatet er et tab på op imod fire mia. kroner. Forsikringsselskaber afviser kritikken.

Forsikringssvindel kan være alt lige fra kunder, der totalskader deres bil, sætter ild til huset, fingerer et indbrud eller måske et cykeltyveri.  Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danske forsikringsselskaber forventes årligt at gå glip af op imod fire milliarder kroner, når kunderne svindler med forsikringerne. Alligevel baserer mange forsikringsselskaber deres svindelindsats på mavefornemmelse fra mange års erfaringer og er tilbageholdende med at anvende effektive og nye digitale redskaber.

Sådan lyder vurderingen fra konsulentfirmaet Accenture, der i en ny undersøgelse har spurgt ind til omfanget af forsikringssvindel hos 44 af de største forsikringsselskaber i Europa. Herunder også de tre største herhjemme – Tryg, Codan og Topdanmark.

I undersøgelsen svarer 71 procent af de europæiske forsikringsvirksomheder, at de har oplevet en stigning i svindel inden for de seneste tre år. Stigningen er ifølge Accenture ikke lige så entydig i Danmark som i resten af Europa, men konsulentfirmaet anslår dog, at der herhjemme svindles for op imod fire milliarder kroner årligt. Det forklarer Jacob Tovborg-Jensen, der er ansvarlig for skadeforsikring i Norden hos Accenture.

»Der er en konsensus i Danmark og i Norden om, at cirka ti procent af forsikringsanmeldelser er behæftet med svindel. Det er også tallet, som Forsikring & Pension plejer at nå frem til. Det tal varierer en smule i Europa, så de fire milliarder er baseret på bruttoerstatningsudgifterne for dansk skadeforsikring i 2012, der er opgjort til 41 milliarder kroner,« siger han.

Penge, som ifølge Accenture kunne opdages, hvis forsikringsselskaberne brugte nyere og digitale systemer.

Ikke kun mavefornemmelse

Forklaringen om, at forsikringsselskaberne kun bruger mavefornemmelse og gamle systemer, køber skadeschef i Tryg, Jesper Dall, dog ikke.

»Vi har en lille afdeling i Tryg bestående af meget erfarne efterforskere, der typisk har en baggrund som efterforskere hos politiet. De er rigtigt nok mennesker af kød og blod, men det betyder ikke, at de forlader sig på mavefornemmelser, når de vurderer svindelsager, tværtimod. Vi går systematisk og professionelt til værks, når vi har en begrundet mistanke om forsikringssvindel,« siger Jesper Dall og fortsætter:

»Derudover følger vi naturligvis udviklingen nøje i forhold til digitale værktøjer, og vi ser løbende på, hvordan vi kan forbedre de systemer, vores efterforskere allerede bruger.«

Sociale medier og GPS-data

Accenture foreslår blandt andet, at forsikringsselskaberne skal være bedre til at indsamle og analysere den voksende mængde data, der findes om kunderne fra eksempelvis sociale medier og anvendt data via GPS-teknologi.

Det er dog en svær balancegang, hvor man kan komme til at mistænkeliggøre kunderne, forklarer flere af forsikringsselskaberne.

»Vi sender ikke alle de 300.000 anmeldelser, vi får om året, gennem en digital svindel-si, fordi vi som udgangspunkt stoler på vores kunder. Men i de sager, hvor noget »ikke rigtigt stemmer«, har vi digitale værktøjer, vi bruger i efterforskningen, ligesom den bliver sendt videre til en ny medarbejder. Det drejer sig om cirka 500 sager om året,« siger Jens Langergaard, kommunikationschef i Topdanmark.

Forsikringssvindel er mange ting

Det synspunkt deler Jesper Dall fra Tryg.

»Det er en delikat balancegang. Vores udgangspunkt er, at vi stoler på vores kunder. Derfor er det meget vigtigt for os, at systematisering og digitalisering som et led i vores bestræbelser på at finde frem til den lille andel af svindlere ikke kan medvirke til at mistænkeliggøre vores gode og ærlige kunder,« siger han.

Hos Codan fortæller presseansvarlig Peter Høyer, at Codan allerede bruger det, som Accenture kalder »moderne systemer«, men også, at det er svært for forsikringsselskaberne at opdage al svindlen.

»Forsikringssvindel er mange ting. Lige fra kunder der totalskader deres biler og sætter ild til huset over fingerede indbrud og cykeltyverier til det mere banale, at en del kunder formentlig skriver lidt ekstra på skadesanmeldelsen. Derfor er det nok ikke sandsynligt, at forsikringsselskaberne nogensinde, uanset hvor avancerede og moderne systemer man indkøber, vil være i stand til at komme al svindel til livs. Men jeg kan garantere, at det er et område, der har vores opmærksomhed,« siger Peter Høyer.

Uopdaget svindel er et mørketal

Hos brancheorganisationen Forsikring & Pension tilbageholdt man i 2012 456 millioner kroner i erstatninger i forbindelse med forsikringssvindel. Ifølge underdirektør i Forsikring & Pension Hans Reymann-Carlsen, er de godt 450 millioner kun »toppen af isbjerget« i forhold til den svindel, der foregår.

»Vi kender omfanget af den svindel – altså toppen af isbjerget – der bliver opdaget. Resten, den uopdagede svindel, vil altid være et »mørketal«, som man ikke kan lave statistik over. Man kan antage og gætte, men aldrig dokumentere omfanget. Uanset om der svindles for to, tre eller fire milliarder kroner, er det uhyggeligt meget, som alle de ærlige kunder betaler til de uærlige,« siger Hans Reymann-Carlsen.