Bedre indkøb skal sikre ISS millionbesparelser

Servicegiganten ISS har længe haft som mål at få sine kunder til at samle så mange serviceydelser som muligt i selskabet.

Indkøb er nøglen til at levere stordriftsfordele til både organisationen og til kontrakter, siger Troels Bjerg, der er øverste chef for ISS i Nordeuropa. PR-foto. Fold sammen
Læs mere

Ved en ændring i selskabets indkøbspolitik, der skal skære i antallet af leverandører, håber den danske servicekoncern ISS frem mod 2018 at hente besparelser på 350-450 mio. kr.

Det skriver Dagbladet Børsen.

Servicegiganten ISS har længe haft som mål at få sine kunder til at samle så mange serviceydelser som muligt i selskabet. På den velbesøgte kapitalmarkedsdag i London afslørede ISS i sidste uge, at det har tænkt sig at følge sit eget råd og samle indkøb af blandt andet biler, rengøringsmidler og fødevarer hos et stærkt reduceret antal leverandører.

- Indkøb er nøglen til at levere stordriftsfordele til både organisationen og til kontrakter, siger Troels Bjerg, der er øverste chef for ISS i Nordeuropa, til Børsen.

Indtil videre er effektiviseringen så småt blevet implementeret i Europa, hvor eksempelvis 17 lokalaftaler med rejseagenter er blevet erstattet af én paneuropæisk. I alt løber ISS' årlige indkøbsvolumen op i 22 mia. kr., og besparelserne vil kunne opnås, når planerne implementeres på tværs af alle selskabets regioner.

Planerne er blevet taget vel imod af analytikerne. Blandt andre Morgan Stanleys' Allen Wells ser ifølge Børsen, at planerne giver yderligere muligheder for, at ISS formår at løste overskudsgraden, der har været stigende de seneste 7 kvartaler i træk.