Bedre dieselmotorer i Meriva Activan

Opel har opdateret deres Meriva Activan med ændret design for og bag, nyt interiør og nye dieselmotorer, som er mere støjsvage og har bedre trækkraft.

Det er under motorhjelmen, at man finder de vigtigste nyheder i den nye Opel Meriva. Foto: Opel. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

FRÉJUS: Fremragende trækkraft og langt mere støjsvag. Det er, hvad den nye og opdaterede Meriva Activan fra Opel præsterer.

VOTY.dk har været i Sydfrankrig for at prøve den nye, kompakte Meriva – og selv om testforholdene var ret dårlige med voldsomt regnvejr, var den nye 136 hestes turbodieselmotor en nydelse – selv om det var svært at bedømme køreegenskaber.

Masser af moment selv i femte og sjette gear betød trækkraft ved 50- og 60 km/t (cirka 1.200 omdrejninger). Det fik vi rigeligt afprøvet på den kuperede sydfranske motorvej. Motoren opfylder Euro 6-miljøbestemmelserne, der træder i kraft i september i år.

Senere i år kommer så den næste nye 1,6 liters dieselmotor på 110 hk, som er særdeles interessant for Danmark, for den afløser bestselleren med 1,3-dieselmotor, mens den 136 hestes skal afløse 1,7-dieselmotoren. Hverken 1,3 eller 1,7 opfylder de kommende miljøkrav.

Den nye 1,6-liters udgave klarer 22,7 km/l, mens den kommende 110 hestes motor når op på 26,3 km/l. Det betyder en CO2-udledning på kun 99 gram pr. km. Det er ny rekord i denne MPV-Van klasse.

De nye, lydsvage motorer betyder samtidig bedre komfort i kabinen. Her skal det understreges, at den nye gearkasse er væsentligt mere letgående at arbejde med.

Kabinen byder også på nyt layout med differentierede farver i instrumentbrættet. Sæderne er i forvejen blandt de bedste, der findes med bl.a. aktive nakkestøtter og god støtte i ryg og sider.

Informationssystemet IntelliLink, hvor man kan integrere smartphone med informationer i bilen, er også helt nyt. Systemet er bygget op omkring en 7-tommers skærm.

Trailervægten med bremser er på 136 heste-udgaven på 1.150 kg., 50 kg. mindre end på 1,7 liters dieseludgaven. Den nuværende 1,3 liters dieseludgave må ikke trække en trailer. Trailervægten på den kommende 110 hestes udgave er ikke oplyst.

Herhjemme er automatisk lyskontrol, regnsensor, viskerautomatik og automatisk nedblænding af bakspejle standardudstyr. Så skal man som chauffør ikke spekulere over, hvornår nærlys og baglygter skal tændes. Det klarer en lyssensor. Læderrat med varme og knapper til betjening af radioen er standardudstyr i Enjoy og Cosmo modeller – det vil sige af Activan-udgaver.

Nu med LED lys

Meriva Activan er kendt for sine flex-doors – baghængslede døre med let adgang til varerummet. Designet er dog ændret på flere punkter – med LED-lys for og bag, ny kølergrill á la Insignia-modellen samt nye baglygter og andre mindre detaljer.

Den nuværende Meriva kom frem i 2010. Der er solgt i alt 2.663 modeller i Danmark af de 250.000 biler, som fabrikken har bygget. Herhjemme er der solgt op mod 40 Activan gulpladeversioner hver måned – et tal, som med de nye dieselmotorer nok vil øges.

Meriva hører sammen med Mokka til MPV/Crossover-udgaverne hos Opel. Men det er Meriva Activan, som Opel Danmark satser på af de to modeller. Meriva Activan sælges kun i versionerne Enjoy og Cosmo (ikke i basisudgaven Limited).

Billigste 1,4 Twinport Activan benzinudgave koster 131.508 kr. plus moms. Den nye 1,6 liters udgave med 110 hestes motor koster 154.131 kr. plus moms som Enjoy – med 136 hk skal man tage Cosmo modellen – her er prisen 170.709 kr. plus moms. 1,7 diesel med automatgear koster som Enjoy 170.748 kr. plus moms. 1,3 diesel med 95 hk koster fra 138.895 kr. plus moms.