Bech-Bruuns nye strategi

Advokatbranchen bliver presset fra flere sider, og ifølge Bech-Bruun kræver det en ny og mere offensiv tilgang til markedet. Bech-Bruun skal tilbyde andet og mere end højt specialiserede juridiske ydelser, og det er ikke bare snak. Evalueringen af partnernes performance bliver knyttet sammen med den nye strategi.

Foto: Keld Navntoft. Simon Evers Kalsmose-Hjelmborg
Læs mere
Fold sammen

Bech-Bruun har sat en ny strategi i søen for otte måneder siden, som skal bringe Bech-Bruun tørskoet gennem det regnvejr af udfordringer, der har ramt advokatbranchen. Nye konkurrenter som revisorer, rådgivende ingeniører og ejendomsmæglere ånder advokaterne i nakken. Udbuddet af juridiske ydelser er større end efterspørslen, og selv erfarne partnere kan ikke længere forvente, at telefonen ringer med nye opgaver. Samtidig er priserne under pres, da de store virksomheder nu selv løser mange juridiske opgaver eller sender dem i udbud.

Mere end jura

Set med Bech-Bruuns øjne er det derfor på høje tid med en offensiv strategi. Bech-Bruun skal kunne mere end at levere svaret på en kompliceret juridisk problemstilling. Bech-Bruun skal også kunne sætte svaret ind i kundens kommercielle kontekst.

For at klæde Bech-Bruuns partnere på til det skal samtlige 81 partnere begyndende fra efteråret 2015 gennem en mini-MBA på Cambridge. Det er lidt af en investering, da Bech-Bruun ud over at bekoste uddannelse, rejse og ophold også må hive partnerne ud af produktionen de uger, de sidder på skolebænken.

»Det er vigtigt for at give partnerne en større basal forretningsmæssig forståelse, så vi ikke kun opleves som jura-nørder, men at vi er i stand til at se konteksten og værdien for kunden. Hvis en klient spørger, hvad ville du gøre, hvis du var i mit sted, så skal vi kunne svare på det. Sværere er det egentlig ikke,« siger Simon Evers Kalsmose-Hjelmborg, managing partner i Bech-Bruun.

For at understøtte strategien skal partnerne i Bech-Bruun også opbygge en specialviden om foreløbig syv brancher, som er nøje udvalgt efter de største kunder i Bech-Bruuns portefølje. Viden skal deles og opbygges via interne sociale medier, og for at sætte ekstra tryk på er det nu også et krav, at de partnere, som gerne vil være key account manager for en klient, også skal være med i det relevante brancheteam.

Og endelig har tremandsdirektionen fået grønt lys af bestyrelsen til at knytte den nye strategi sammen med noget så følsomt som evalueringen af partnernes performance.

»Vi er i gang med at kigge på vores partner performance management-system, så det understreger strategien,« siger Simon Evers Kalsmose-Hjelmborg, der sammen med COO Christian Ejvin Andersen og CFO Martin Riber Povlsen udgør tremandsdirektionen.

Økonomiske analyser

Som led i den nye strategi har Bech-Bruun højst usædvanligt også valgt at træde lidt uden for advokatfirmaets vante revir.

»Vores udgangspunkt er jura. Vi skal ikke ud og konkurrere på nye markeder, men vi har taget en beslutning om, at vi også kan levere ikke-juridiske ydelser. Hvis der knytter sig andet end jura til en given løsning, hvorfor så ikke gøre det? Det er jo det revisorerne har gjort med enorm succes,« siger Simon Evers Kalsmose-Hjelmborg.

Som det første nye har Bech-Bruun etableret en faggruppe med økonomer og tilbyder nu også økonomiske analyser, som kan være relevante i forbindelse med eksempelvis rådgivning om konkurrenceret, skatteret, forsikringsret og erstatningsret.