Baugur køber sig ind i Day Birger et Mikkelsen

Islandsk kapital har igen fundet vej til et dansk selskab. Ejeren af danske Day Birger et Mikkelsen, Keld Mikkelsen, har solgt halvdelen af modehuset til Baugur og B2B - de samme to islandske investeringsselskaber, som blandt andet har stået bag opkøbene af Magasin og Illum.

Halvdelen af omsætningen i Day Birger et Mikkelsen skal fremover komme fra eget detailsalg i ind- og udland, som det sker fra forretningen i Pilestræde i København. I dag sælges cirka 20 procent fra egne forretninger og 80 procent som engrossalg. Foto: Bjarke Ørsted Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det islandske investeringsselskab Baugur og partnerne B2B har købt halvdelen af det danske modehus Day Birger et Mikkelsen af den hidtidige eneejer Keld Mikkelsen. De to islandske investorer vil nu investere i modehusets ekspansion i udlandet - i første omgang England, hvor Baugur i forvejen er stor på detailhandel.

Day Birger et Mikkelsen, der har eksisteret siden 1997, har de sidste par år arbejdet sig langsomt ind i detailhandelen med sine herre og damekollektioner, hvor firmaet traditionelt har henvendt sig til fremmede selvstændige butikker. Målet med detailhandel er ifølge Keld Mikkelsen at have mere føling med, hvad de endelige forbrugere ønsker, så firmaet kan gøre det bedre.

»Day betragtes i dag som en dygtig wholesaler og designer med internationalt appeal. Men vi havde brug for en strategisk partner, hvis vi skulle fortsætte ekspansionen. Vi er stolte af, hvad vi har opnået i Danmark. Men gennem Bagurs netværk, distributionsnet og knowhow har vi mulighed for at komme ud internationalt, specielt i England, som er et vigtigt marked,« siger Keld Mikkelsen.

Keld Mikkelsens plan er, at halvdelen af Days omsætning i fremtiden skal komme fra detailhandel og den anden del fra engrosforretningen. I dag er fordelingen på de to områder henholdsvis 20 og 80 procent.

Day Birger et Mikkelsen oplyser i dag ikke tal for omsætningen. Men Keld Mikkelsen vurderer, at salget inden for to år vil være vokset til en halv milliard kr.

Selskabets nye bestyrelsesformand Birgir Bielvedt fra investeringsselskabet B2B, har dog større ambitioner, og finder det ikke usandsynligt, at Day om tre til fire år sælger for en milliard kr.

Satser på England
Købet af halvdelen af Day er første led i Baugurs og B2Bs strategi om at samle en klynge af danske og svenske designvirksomeder.

»Allerede da vi købte Magasin du Nord for to år siden og senere Illum, var det hensigten, at vi i Danmark ville have fokus på detailhandel, mode og stormagasiner. Vi har haft meget fokus på Magasin og Illum. Men vi er nået til et tidspunkt, hvor vores mål med stormagasinerne er ved at være nået. Nu kan vi begynde at se på design i Danmark og Sverige,« siger Birgir Bieltvedt.

Første valg faldt på Day, som Baugur og B2B kender fra Magasin og Illum. Dertil kommer at Birgir Bieltvedt selv er fan af kollektionen, og køber tøjet

»Day har stort potentiale. Men de kan ikke klare en yderligere udvikling uden støtte. Vi kan støtte Day fiansielt og være med til at bygge virksomheden op via vores erfaring med detailhandel og vores store distributionsnet i blandt andet England. England er måske det vigtigste fashion-marked i verden, og England er vigtig for alle modehuse,« siger Birgir Bieltvedt. Han nævner den britiske stormagasinkæde House of Fraser, som en mulig ny stor britisk distributionskanal for Day. Baugur er netop i gang med at investere i stormagasinkæden.

Ejer bliver
Baugur ønsker at blive en platform for danske designere på det engelske marked, og England er udtænkt til at være udgangspunktet for en offensiv på andre markeder.

For eksempel overvejer Baugur i øjeblikket at gå ind i det store amerikanske marked.

Hvilke andre danske modefirmaer, Baugur og B2B vil investere i og give adgang til de store markeder, står endnu hen i det uvisse.

»Intet er for småt eller for stort. Men man skal være forsigtig med, hvad man investerer i. Vi vil opbygge en portefølje af mærker som supplerer hinanden, men ikke konkurrerer med hinanden,« siger Birgir Bieltvedt.

Keld Mikkelsen har ikke ønsket, at prisen for halvdelen af hans forretning bliver offentliggjort, da »den for nogle vil virke som obskønt mange penge«.

Islændingene lægger heller ikke skjul på, at Keld Mikkelsen er vigtig for dem.

»Vi ønsker ikke fuld kontrol. Vi har brug for ledelsen, og vi ville aldrig have købt Day uden Keld Mikkelsen. Han er visionen, og han er ambassadøren,« siger Birgir Bieltvedt.