Barskt vejr trækker ned i Tryg-resultat

Forsikringsselskabet Tryg er påvirket af mange vejrskader hos kunderne og lander et resultat i første kvartal, som er lidt svagere end ventet. Selskabet fastholder sine mål for 2015 og 2017.

Tryg, med direktør Morten Hübbe i spidsen, åbner den danske regnskabssæson med sine førstekvartalstal onsdag morgen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jeppe Bjørn Vejlø

Vejret har rusket godt ude hos Tryg-kunderne i første kvartal, og det sætter sit præg på regnksabet for første kvartal, der er en tand svagere end ventet.

Bundlinjen hedder 525 millioner kroner, mens markedet havde regnet med at der ville blive hevet 561 millioner kroner. Combined ratio, som angiver erstatninger og omkostningers andel af de indbetalte præmier, er på 90,7 mod forventet 86,7.

Resultatet af selve forsikringsdriften faldt til 429 millioner kroner fra 523 millioner kroner i første kvartal sidste år. Analytikerne ventet et resultat på 621 millioner kroner.

Tryg fastholder sine 2015- og 2017-mål.

Det betyder blandt andet, at effektiviseringsplanerne fortsætter.

»Som meddelt på vores kapitalmarkedsdag i november vil vi frem mod 2017 forbedre driften med i alt 750 millioner kroner gennem yderligere omkostningsbesparelser og forbedrede skadeindkøb, og fremadrettet rapportere både på vores finansielle og kunderelaterede mål. I den forbindelse glæder vi os over, at de tiltag, vi har igangsat for at forbedre kundeoplevelsen, allerede nu giver resultat,« siger koncernchef Morten Hübbe i en regnskabskommentar.

Han beskriver resultatet af første kvartal som »tilfredsstillende« set i lyset af et højere niveau af vejrskader og det lave renteniveau.

»Vi har de seneste måneder hjulpet mere end 5.000 kunder med at behandle og udbedre de skader, som vinterstormene i begyndelsen af året forårsagede i både Danmark, Norge og Sverige. Selv om det påvirker vores resultat negativt, er det samlet set med til at løfte vores kundetilfredshed, at vores kunder oplever, vi hjælper dem, når de har brug for os,« siger Morten Hübbe.