Barskt opgør i toppen af Endomondo

Forud for salget af Endomondo for 575 mio. kroner havnede topledelsen i Endomondo i dramatiske diskussioner, der førte til medstifter Jakob Jøncks exit.

Dybe strategiske uenigheder plagede Endomondos topledelse forud for salget af virksomheden til amerikanske Under Armour. Det afsløredde medstifter Jakob Jønck mandag, der for første gang fortalte offentligheden, hvorfor han forlod virksomheden, før den blev solgt for svimlende 575 mio. kroner og udråbt som et dansk væksteventyr. Her ses det gamle Endomodo-hold fotograferet i 2008. F.v. Christian Birk, Thomas Ambus, Jakob Jønck og Mette Lykke.Arkivfoto: Rune Evensen
Læs mere
Fold sammen

Dybe strategiske uenigheder plagede Endomondos topledelse forud for salget af virksomheden til amerikanske Under Armour. Det afslører medstifter Jakob Jønck, der for første gang fortæller offentligheden, hvorfor han forlod virksomheden, før den blev solgt for svimlende 575 mio. kroner og udråbt som et dansk væksteventyr.

I den tre mand store kreds af Endomondo-stiftere markerede Jakob Jønck sig som den mest risikovillige og ambitiøse, da nogle dramatiske diskussioner tog sin begyndelse allerede i forsommeren 2012. Uenigheden om Endomondos strategiske retning og potentiale blev til sidst så afgrundsdyb, at Jakob Jønck ikke havde andet valg end at forlade både direktionen og bestyrelsen i Endomondo.

»Jeg forlod ikke selskabet med min gode vilje. Jeg ville aldrig forlade et selskab, som jeg selv stiftede og elskede så højt som Endomondo. Jeg forlod det kun, fordi vi ikke kunne nå til enighed,« siger Jakob Jønck til Berlingske Business.

Han har valgt at give et sjældent indblik i, hvad der foregik i maskinrummet hos Endomondo, da bølgerne gik højest i den hurtigt voksende virksomhed. Sat på spidsen ville han trykke på speederen, mens andre i bestyrelsen ville træde på bremsen, fyre folk og indføre reklamer for at levere et pænt regnskab. Deres ambitioner og risikovillighed matchede ikke hinanden, og derfor måtte de skilles, lyder det fra medstifter Jakob Jønck, der tog bagdøren ud af virksomheden, mens medstifter Mette Lykke satte sig i stolen som CEO i Endomondo, og medstifter Christian Birk fortsatte som medlem af bestyrelsen.

»Der var forskel på vores mentalitet og ambitionsniveau. Spørgsmålet var, om man ønskede at være stor i Danmark og måske dele af Europa – eller om man ønskede at opnå meget mere med Endomondo. Jeg gjorde det sidste,« siger Jønck, der mener, at Endomondo forpassede chancen for at blive den totale succes, som selskabet kunne have været.

»For mig at se bør man gå efter globalt lederskab, hvis man kan. Potentialet var der, og det var for mig at se ikke acceptabelt at gøre Endomondo til et europæisk måske endda nordeuropæisk selskab. Jeg kom i mindretal i bestyrelsen i sensommeren 2012, og uenigheden var så stor, at jeg var nødt til at forlade selskabet,« siger Jakob Jønck.

 

Endomondo blev solgt for 575 mio. kroner for kun to uger siden. Det fik stoltheden frem i mange danskere. Men i branchekredse har det været diskuteret, hvorfor Endomondo ikke fik en højere pris per bruger, end virksomheden gjorde. Endomondo opnåede en pris på 4,25 dollar (eller 28 kroner) per bruger, mens MyFitnessPal og MapMyFitness nåede henholdsvis 5,94 og 7,50 dollar.

»Jeg vil ikke forklejne den pris, som vi fik for Endomondo. Men man kan med rette stille spørgsmålet, hvorfor Endomondos pris per bruger blev markant lavere end både MyFitnessPal og særligt MapMyFitness, som er et selskab, der er direkte sammenligneligt med Endomondo på antallet af brugere og geografisk begrænsning. Man kan med rette stille spørgsmålet, om Endomondo virkelig er godt solgt, eller om det måske i virkeligheden er mindsettet, der kigger på det, som begrænser perspektivet?« siger Jakob Jønck.

Baggrunden for Jøncks exit skal findes tilbage i foråret 2012. Endomondo var på det tidspunkt et knap fem år ungt, eksplosivt voksende teknologiselskab, der var fanget i en vanskelig situation. Pengene var små, mens ambitionerne var store, og potentialet enormt. Foråret 2012 markerede den største vækst i virksomhedens historie. Endomondos produkt, app’en »Endomondo Sports Tracker«, var det bedst ratede i industrien, og selskabet kæmpede med konkurrenten Runkeeper om den globale førerposition. Endomondo åd markedsandele via stor succes på Android-platformen, der vandt frem som styresystem til et væld af mobiltelefoner.

»Værdien af den strategiske satsning på Android var ved at vise sit værd. Det var en stor tid,« husker Jakob Jønck.

Men selskabet havde imidlertid et stort problem. Det havde kurs mod et nyt betydeligt underskud, og investorernes penge var tæt på at være brugt op. Det var ikke nemt at få venturefonden Seed Capital eller øvrige investorer til at lægge flere penge på bordet.

Manglen på kapital førte selskabets ledelse ud i dramatiske diskussioner om virksomhedssalg, afskedigelser og indførelse af reklamer.

Initiativer, som ville bremse Endomondos vækst og udvikling, mente Jakob Jønck. Han var skeptisk over for brugen af reklamer, og han frygtede at miste værdifulde medarbejdere i udviklingsafdelingen og således blive sat bagud i den intense konkurrencesituation, hvor konkurrenterne spurtede af sted. Og han var slet ikke parat til at sælge virksomheden.

Desuden havde Jakob Jønck som direktionsmedlem og produktansvarlig siden juni 2012 haft et team til at udvikle en ny Premium-løsning, som skulle få en betydelig del af Endomondos brugere til at betale for abonnement. Han var 100 procent sikker på, at abonnementsløsningen ville få indtægterne til at skyde i vejret og gøre Endomondo til en profitabel virksomhed. Løsningen var bare ikke klar, da diskussionerne spidsede til i sommeren 2012, og bestyrelsen og ejerkredsen var derfor vanskelige at overbevise om løsningens potentiale. De ville have sorte tal på bundlinjen. Koste, hvad det ville. Diskussionerne blev barske oven på den slunkne pengekasse.

»Manglen på penge var for alvor ved at være et problem, og alle i bestyrelsen var enige om, at noget skulle der ske. Til gengæld var vi ravende uenige om, hvad løsningen var,« siger Jakob Jønck.

Det lykkedes ham ikke at overbevise bestyrelsen og investorerne om, hvordan betalingsløsningen ville blive enden på Endomondos problemer. Den øvrige bestyrelse fastholdt, at der måtte fyringer og reklamer til, og således konkluderede Jakob Jønck, at Endomondos udvikling blev bremset på et kritisk tidspunkt. Jakob Jønck tabte kampen om at gøre Endomondo til den globale leder på markedet.

»Jeg måtte indse, at jeg ikke evnede at kommunikere det på en måde, så jeg kunne få et flertal i bestyrelsen. Jeg måtte indse, at det, som for mig virkede åbenlyst, var for andre noget vås. Dermed vandt den lejr, som ønskede at skære kraftigt i omkostningerne og dermed afskedige en stor andel af medarbejderne, særligt i udviklingsafdelingen og dermed kernen i en teknologivirksomhed og samtidigt indføre reklamer. Begge ting er jo ret simple instrumenter. Både de kortsigtede, men særligt de langsigtede konsekvenser af den beslutning faldt ikke i god jord hos mig,« lyder hans udlægning i dag.

I september 2012 forlod Jakob Jønck således den virksomhed, som han selv havde været med til at stifte. Jønck afleverede sine nøgler tilbage, mens en chokeret medarbejderflok så til. Kun ejerandelen på små ti procent havde han tilbage.

Ironisk nok blev betalingsløsningen endelig klar, kort efter at Jakob Jønck havde forladt virksomheden.

»Jeg var nu ude af Endomondo og Thomas Ambus, vores tidligere udviklingsdirektør, havde overtaget produktansvaret. Thomas havde fuldstændigt samme syn på Premium som jeg, og han brugte nu sin rolle til at implementere præcist den løsning, som vi havde arbejdet på i det halve år op til min afsked,« siger Jakob Jønck.

Resultatet af betalingsløsningen blev en bragende succes, og i dag står betalingsabonnementer for hovedparten af Endomondos indtjening. Men ifølge Jønck havde man nået at sætte en meget stærk position over styr.

»Det tog faktisk kun nogle ganske få uger efter lanceringen af Premium, før bestyrelsen indså, at her lå nøglen til Endomondos fremtid, men for mig personligt og for rigtig mange medarbejdere var det to måneder for sent. At en halv snes medarbejdere i det første halve år af 2013 også valgte at forlade virksomheden oveni dem, der blev afskediget i 2012, er noget, jeg aldrig vil glemme. Og det er i dag klart, at Endomondo med de handlinger dengang mistede muligheden for at vinde kampen om globalt lederskab,« siger Jakob Jønck.

Så Endomondo blev ikke så stor og succesfuld, som Endomondo kunne være blevet. Måske fordi pengene manglende. Måske fordi den øvrige bestyrelse manglede modet. Men hvad blev læringen for Jakob Jønck selv? Havde han været for kategorisk? Det spekulerer han stadig over.

»Jeg mistede Endomondo. Jeg mistede det eventyr, som var en forlængelse af min egen livstil, og hvor jeg elskede at komme på arbejde dag ud og dag ind. Det kostede mig mit job i den virksomhed, jeg selv havde startet. Med min afsked mistede mange medarbejdere deres job, og lyset blev slukket i øjnene på endnu flere. Jeg endte med at få ret, Premium reddede virksomheden, men intet af det betød noget. Det, der stod tilbage var, at ansvaret var mit og ingen andres. Jeg havde ikke formået at skaffe flertal bag min strategi, og det ansvar var mit og mit alene. Jeg havde kun mig selv at takke for min egen og mange andres afsked med Endomondo. Den læring glemmer jeg aldrig,« siger Jakob Jønck.

Efter sin afsked med Endomondo blev han international direktør og en del af ejerkredsen hos den lignende teknologivirksomhed MyFitnessPal, som også er en app, der blandt bruges til at holde styr på brugernes kalorieindtag. MyFitnessPal blev samme dag som Endomondo købt af det amerikanske sportstøjsfirma Under Armour. Prisen per bruger var 40 procent højere. Og således var det Jakob Jønck, der som medejer af begge firmaer kunne notere sig den største indtjening af alle i Endomondos stifterkreds. Men pengene er ikke det afgørende. For Jakob Jønck har det handlet om at nå længst muligt med de virksomheder, som han har arbejdet for.

»Jeg er overordentlig stolt af det, vi fik skabt i Endomondo, og at vi var med til at gøre motion sjovere og mere motiverende for millioner af mennesker. Jeg er ikke et sekund tvivl om, at jeg ikke kunne have skabt Endomondo alene. Det var en holdpræstation ud over det sædvanlige, som rækker langt videre end os tre grundlæggere. Der har været rigtig mange mennesker, som har troet på og arbejdet meget hårdt for Endomondo gennem lang tid, og det er forklaringen på, hvorfor vi nåede så langt. De mennesker får ikke den kredit, de fortjener, men det er dem, der skaber virksomheden. Det er dem, der er de rigtige helte,« siger han.

Da Under Armour købte MyFitnessPal forlod Jakob Jønck også den virksomhed. Han er nu i gang med selv at stifte virksomhed med Thomas Ambus fra Endomondo-tiden. Deres nye selskab »Feast« beskæftiger sig med mad og teknologi. Først senere på året er han klar til at fortælle mere om, hvad det væksteventyr går ud på.