Barbie i flere farver og former giver Lego-rival vækst

USA's største legetøjsproducent, Mattel, har tilsyneladende succes med at sælge anderledes Barbie-dukker.

Barbie dukker fra det amerikanske legetøjsmærke Mattel. Fold sammen
Læs mere
Foto: © Kai Pfaffenbach / Reuters
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er igen blevet populært at lege med Barbie-dukker verden over, og den udvikling er medvirkende til, at den amerikanske legetøjsproducent Mattel onsdag har fremlagt et regnskab, der overgår analytikernes forventninger.

I tredje kvartal blev der således solgt 15,8 procent flere Barbie-dukker end i samme periode året før.

Mattel, der er USA's største producent af legetøj, lancerede i januar en række nye dukkevarianter i Barbie-universet.

Nu kan de købes i forskellige hudfarver og i tre forskellige kropsformer. Begge tiltag for at nå ud til større befolkningsgrupper i en verden, hvor det altovervejende flertal ikke ligner Barbie og Ken.

Og strategien synes at være lykkedes for Mattel. Omsætningen lyder for tredje kvartal i 2016 på 1,8 milliarder dollar - en smule mere end forventet. Det svarer rundt regnet til 12,2 milliarder kroner.

Samtidig er overskuddet steget en smule i forhold til tredje kvartal sidste år.

Mattel har i to år kæmpet for at vende en udvikling, hvor salget af Barbie-dukker bare faldt og faldt.

Børn har i den periode i højere grad omfavnet andet legetøj, elektronik og spil på tablets.

Det har blandt andet den danske legetøjsgigant Lego været god til at udnytte. Det globale selskab med base i Billund havde i 2015 sit bedste år nogensinde.

Legos salg steg med 11 procent i første halvår af 2016 til 15,7 milliarder kroner. Mens Asien og Europa trak en smule op, var salget i USA fladt i perioden i forhold til året før.

Mattel, der foruden Barbie også producerer Fischer-Price og Wheels, stiger godt fem procent i den såkaldte efterhandel på børsen i New York efter regnskabet.

Forleden kunne en anden spil- og legetøjsproducent, Hasbro, også fremlægge et bedre regnskab end ventet.