Barbie dropper sin PR

Verdens største legetøjsproducent, amerikanske Mattel, kunne næsten fordoble bundlinjen i andet kvartal, trods mindre salg af Barbie-dukker og andet legetøj.

Foto: Axel Schmidt / AFP. Også Barbie mærker den økonomiske krise. Derfor har dukke- og legetøjsgiganten Mattel skåret hårdt i markedsføringsbudgettet.
Læs mere
Fold sammen
Forklaringen er, at Mattel er gået til angreb på sit salgs- og markedsføringsbudget med en kødøkse.

Markedsføringsudgifterne faldet i andet kvartal til 90 mio. dollar, eller 477 mio. kr., fra 117 mio. dollar i andet kvartal sidste år, mens øvrige salgs- og administrationsudgifter er skåret ned til 284 mio. dollar fra 348 mio. dollar.

Det har betydet at legetøjsproducentens bundlinje steg til 21,5 mio. dollar i andet kvartal fra 11,8 mio. dollar i samme periode sidste år. Det på trods af, at omsætningen faldt til 898 mio. dollar fra 1,1 milliarder dollar i andet kvartal sidste år.

Dukkeproducent mere profitabel end antaget
Set i forhold til analytikernes forventninger var regnskabet lidt af en blandet landhandel. Faldet i salget af Barbie-dukker og andet legetøj var langt større end antaget, da analytikerne havde ventet en omsætning på 966 mio. dollar, men omvendt havde analytikerne stort set ikke ventet at Mattel ville tjene nogle penge i andet kvartal.

Mattel har tidligere advaret om at en styrket dollar, fortsat fald i det private forbrug, lagerreduktioner hos legetøjsforhandlere og et år uden store film eller andre ting der kan hjælpe med salget af nyt legetøj vil sætte selskabets omsætning under pres i år.