Barbaronen vil skænke op for vores naboer

Adam Falbert har med sit selskab Rekom de seneste 20 år opbygget et barimperium i Danmark og taget hul på et indtog i Norge. Nu vil han også have Sverige med til fest.

Adam Falbert er bar-konge i Danmark. Her er han bl. a. fotograferet på Heidi's Bier Bar i København. Tirsdag den 13. december 2016. Fold sammen
Læs mere

Der skal mere gang i det svenske natte­liv, mener barbaronen Adam Falbert, der er hovedaktionær og administrerende direktør i Restaurations Kompagniet, Rekom.

Koncernen ejer 27 forskellige barkoncepter fordelt over 50 beværtninger i Danmark og Norge herunder flagskibet, Heidi’s Bier Bar, som er en blanding af et afterskisted og et øltempel à la Tyrol og München.

Nu skal svenskerne også introduceres for Rekoms koncepter.

»Vi går kun ind på markeder, hvor der i forvejen er et godt natteliv. Vi kan supplere med stærke og anderledes koncepter, og vi har en bred portefølje af barkoncepter. Vi kan være med til at få sat endnu mere gang i det svenske natteliv,« siger Adam Falbert.

Han siger, at flagskibet i koncernen, Heidi’s Bier Bar, vil være et oplagt valg til, hvad svenskerne først får lov at smage på, men intet er fastlagt.

Netop »Heidi’s« var det første koncept, som nordmændene blev introduceret for i Oslo i december i sidste år.

»Vores indtryk af Sverige er, at beværtningerne minder om hinanden. Ligesom det var tilfældet i Norge, har de f.eks. ironisk nok ikke en afterskibar,« siger han med henvisning til vores skisportsentusiastiske nabolande.

Målet er at ende med 12-15 beværtninger på det nye marked. I første omgang bliver det Stockholm og Göteborg, der skal smage på Rekoms koncepter.

»Det er store byer med et godt natteliv i forvejen. Vi vil gerne have vores hovedbase i en stor by, når vi starter op i et nyt land,« siger Adam Falbert.

Den første bar vil blive åbnet i det kommende år, og koncernen er allerede pejlet ind på attraktive placeringer i de to byers centrum, siger han uden at ville uddybe nærmere.

»Vi begynder med en enkelt beværtning. Der skal være styr på den første bar, inden vi åbner den næste,« fastslår Adam Falbert.

En hurtig efter arbejde

Netop Sverige kan vise sig at være et rigtigt godt marked for Rekom at etablere sig på. Men koncernen skal være forberedt på en længere beslutningsproces, end det er kutyme i Danmark. Det forklarer leder af handelsafdelingen på den danske ambassade i Sverige, Marianne Peters.

Hun påpeger, at svenskerne især i store byer som Stockholm i forvejen har stærke bartraditioner.

For eksempel er det lidt af et koncept, at svenskerne efter arbejde onsdag, torsdag og især fredag snupper en drink eller øl efter arbejde.

»I forhold til det koncept kan Rekom ramme plet på markedet. Men deres koncepter skal adskille sig fra de nuværende,« siger Marianne Peters.

Det er den danske juicekæde Joe & The Juice eksempel på. For selv om cafémarkedet umiddelbart syntes mættet i Sverige, bød juice­konceptet på noget nyt og er blevet et hit blandt svenskerne, påpeger hun.

Marianne Peters har et par gode råd til Rekom, når de begynder forhandlinger i Sverige. Koncernen skal bl.a. være forberedt på længere beslutningsprocesser, end vi har i Danmark.

»Svenskerne er mere formelle i deres forretningsrelationer. Og der er langt stærkere konsensuskultur, hvor alle skal være enige. I Danmark er vi hurtigere på aftrækkeren,« siger hun.

Rekom havde i seneste årsregnskab for 2015 et årsresultat efter skat på knap 18 mio kr., hvilket næsten er en fordobling fra året før.