BankNordik vil nu sætte vækst i anden række

Det er kundeudbygningen og langvarige partnerskaber med kunderne, der står i højsædet hos BankNordik, der har overtaget den sunde del af Amagerbanken.

Fra 1. juli 2011 overtages Amagerbanken af BankNordik. Fra midten mod højre ses administrerende direktør i BankNordik Janus Petersen, direktør John Rajani og landedirektør Jan Ulsø Madsen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Fredag blev den endelige aftale mellem BankNordik og Finansiel Stabilitet om overtagelse af Amagerbanken underskrevet, og fra mandag den 4. juli åbner Amagerbanken igen med ny forstærket kraft.

Overtagelsen af Amagerbankens sunde dele betyder, at BankNordik har en solvens på 15 procent,  og dermed er BankNordik en af Nordens bedst konsoliderede banker.



BankNordik overtager 200 medarbejdere fra Amagerbanken, og fra på mandag kan de cirka 90.000 nye kunder atter låne penge, omend det er i færre filialer end tidligere. I alt 13 filialer vil servicere tidligere kunder på Amager og i det øvrige København. Hertil kommer en række afdelinger på Fyn og i Jylland.

"Vi er nået frem til, at det er mest fornuftigt at have færre, men stærkere filialer. Nu er vi repræsenteret i de tre vækstområder i Danmark, og dermed har vi mulighed for at vokse organisk. Vi vil gerne kendes for vores vision om at være bedst til partnerskab og langvarige kundeforhold, og derfor satser vi på færre, men store og stærke filialer," siger administrerende direktør i BankNordik Janus Petersen ved fremlægningen af BankNordiks strategi for det fremtidige Amagerbanken.

Vækst er ikke vigtigst

Ifølge landedirektør i Danmark, Jan Ulsø Madsen, betyder satsningen på partnerskab en nedprioritering af væksten.

"Når vi indgår kundeforhold, ønsker vi, at de skal være langvarige. Det betyder også, at vi ikke er voldsomt ambitiøse på at have en masse kunder, men hellere vil have nogen, vi kan have et tillidsfuldt forhold til i medgang og modgang, og det er nok en lidt anden strategi, end man oplever hos andre banker. Vi er meget mere selektive i den måde, vi optager kunder på, fordi vores kemi også skal passe sammen. Det kan engang imellem gå ud over væksten, men i stedet for at gå efter volumen, satser vi på det, der varer ved, og det er meget vigtigt for os," siger Jan Ulsø Madsen.

Kan det ikke svække jeres position på markedet ikke at satse markant på vækst fra starten?



"Det kan man godt sige, men omvendt er vi kommet igennem krisen fornuftigt, og det er fordi, vi har fulgt vores egen strategi."

Kan I godt tillade jer at være selektive i forhold til kunder her ovenpå krisen?

"Det har vi i hvert fald været hidtil, og det går vi stærkt efter stadigvæk. Vi er helt sikre på, at der er en plads til os på det her marked, fordi vi kommer ind med ny vind og er en meget solid bank med ambitioner. Så vi synes godt, at vi kan tillade os det, fordi vi gerne vil have kunder, der også er der om fem, ti og tyve år," siger Jan Ulsø Madsen.

Han beskriver, at BankNordik som en sprinter, der står klar i startboksen og bare venter på, at signalet bliver givet til at løbe ud.