Banknordik: Forsikring og prisnedsættelser rammer toplinjen

Banknordik oplevede en tilbagegang på knap 9 pct. på sin toplinje i tredje kvartal sammenlignet med den tilsvarende periode et år tidligere, og det sætter sig hele vejen ned gennem regnskabet for det næstsidste kvartal af 2013.

Samlet faldt driftsindtægterne til 204 mio. kr. i tredje kvartal fra 224 mio. kr. i samme periode af 2012, og det er der to forklaringer på, afslører Banknordiks administrerende direktør, Janus Petersen, i et interview med Ritzau Finans.

- Der er to årsager til den faldende toplinje. I vores forsikringsforretning har der været nogle større skader i tredje kvartal, som har trukket nettoindtægterne ned i den del. Den anden del af forklaringen er de prisnedsættelser i bankdelen, som vi har foretaget. Det sætter sig naturligvis på toplinjen, men på længere sigt skulle det gerne betale sig ind, siger direktøren.

Priskonkurrence er ifølge Banknordik-direktøren ganske afgørende i den nuværende markedssituation, og med det nyligt lancerede loyalitetsprogram Nordik360 er den færøske bank godt positioneret. Der bliver dog under alle omstændigheder ikke satset over evne.

- Hvis man nedbringer omkostningerne, som vi har gjort, har man også råd til at konkurrere på prisen. Det, mener vi, er nødvendigt i det nuværende marked. Vi lancerede vores loyalitetsprogram i andet kvartal, og der ligger vi rigtig godt i markedet. Men sådan noget kan naturligvis udelukkende gøres forsvarligt med en effektiv forretning. Aktionærerne skal jo også serviceres, siger Janus Petersen til Ritzau Finans.

/ritzau/FINANS