Bankkunders private oplysninger sendt forkert

IT-fejl sender tusindvis af Jyske Bank-kunders oplysninger om betalinger til de forkerte.

Foto: Claus Fisker

En fejl efter Jyske Bank for nylig skiftede datacentral betød, at op mod 16.000 kunder hos Jyske Bank fik tilsendt de forkerte oplysninger, da banken sendte breve ud med oversigter fra Betalingsservice.

"Der er sket det, at trækket på papirudskriften har været forkert. Det har typisk været sådan, at det er en anden i familien, der har fået de forkerte oplysninger tilsendt. Andre gange har det været sådan, at man eksempelvis har fået oversigten fra en forening, hvor man har været kasserer, eller hvor der på anden måde har været en tilknytning," siger kommunikationskonsulent Ulrik Marschall fra Nets.

Skiftet af datacentral foregik midt i oktober, og det betød, at der var gamle registreringer og relationer mellem kunder og konti, der pludselig fik betydning igen, da banken kort tid efter skulle sende oversigter ud.

Jyske Bank oplyser, at omkring 15.000 kunder fik tilsendt brev med Betalingsservice-betalinger fra ægtefæller eller andre familiemedlemmer. I godt 1.200 fik kunder brev med oversigt over betalinger fra en konto andet sted, som de ikke længere administrerer.

"Det drejer sig om nogle gamle registreringer, der ikke havde betydning i det gamle system, men så har fået det, efter vi skiftede til det nye. Vi kæmper 24 timer for at få rettet op på det, så det ikke sker, når vi sender breve ud igen omkring 1. december," siger Svend Hedegaard, der er områdedirektør for produkter og processer i Jyske Bank.