Bankformand: Vi er læger, ikke Blockbuster

Der er også behov for de lokale pengeinstitutter i fremtiden, siger Lokale Pengeinstitutters formand Claus E. Petersen på sin tale til foreningens årsmøde og slår fast, at branchen ikke bliver kørt over af den digitale udvikling, som det skete for blandt andre Blockbuster.

Direktør i Den Jyske Sparekasse, og formand for Lokale Pengeinstitutter, Claus E. Petersen mener, at der i fremtiden stadig vil være brug og efterspørgsel efter lokale pengeinstitutte. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Bankfilialer er i de senere år blevet lukket ned i massevis især i de større banker, fordi kunderne i stigende grad betjener sig selv via digitale løsninger. Den digitale udvikling vil dog aldrig komme til at betyde, at der ikke længere er behov for lokale pengeinstitutter. Det klassiske pengeinstitut har en bæredygtig forretningsmodel.

Det siger Claus E. Petersen, der er direktør i Den Jyske Sparekasse og formand i foreningen Lokale Pengeinstitutter, i sin tale på årsmødet i foreningen, der afholdes i dag torsdag i Aalborg.

Claus E. Petersen henviser til en tidligere artikel i Berlingske Business, hvor Nordeas koncernchef, Christian Clausen, sammenlignede den digitale udvikling i banksektoren med den digitale udvikling i branchen for filmudlejning.

»Man kan jo se på Blockbuster, der sælger film mv. Hvorfor har de ingen butikker mere? Fordi de lige glemte at lave den digitale reformering over til nettet," lød det fra Christian Clausen.

Men den sammenligning holder ikke, mener Claus E. Petersen.

"Blockbuster-sammenligningen er i øvrigt ikke passende i forhold til vores medlemmer af en anden årsag. For når man går ind i en Blockbuster-forretning kan man finde en film på hylden og gå hen til kassen for at leje den. Der er ikke meget service eller rådgivning at hente, og butikkerne har som oftest kun en enkelt medarbejder til at klare udlevering og betaling. Det er meget langt fra den forretningsmodel, som foreningens medlemmer står for," sagde Claus E. Petersen i sin tale.

Lokalbankformanden vil hellere sammenligne bankerne med læger. Flere aktører bevæger sig ind på bankmarkedet - herunder Starbucks og Facebook, der begynder at tage imod indlån, men i sidste ende vil kunderne helst ind i et rigtigt pengeinstitut, mener Claus E. Petersen.

"Man kan sammenligne det med at købe hovedpinepiller i supermarkedet og gå til lægen. Det kan godt være, at man i farten kan række hånden ud efter en pakke håndkøbsmedicin, når man alligevel er ude at handle. Det kan også godt være, at vi er verdensmestre i selv at gå på nettet og læse om de forskellige sygdomssymptomer, som vi måtte gå og slås med. Men så snart det bliver lidt alvorligt, så foretrækker langt de fleste at få rådgivning af en faglig kompetent person, som man er tryg ved og har tillid til. Sådan er det i forhold til vores helbred, og sådan er det i forhold til vores pengesager," lød det fra Claus E. Petersen.

Han benyttede samtidig lejligheden til at slå fast, at bankerne er på vej mod bedre tider. Og at de mindre pengeinstitutter godt kan konkurrere med de store banker. Således har de mindre pengeinstitutter - de 67 der er medlem af Lokale Pengeinstitutter - i det seneste halvandet år fået 100.000 nye Dankort-kunder netto.

"Vi er både meget glade for og stolte over den store tilstrømning af kunder, og vi tager udviklingen som bevis for, at det at drive helt almindeligt pengeinstitut fortsat er en bæredygtig forretningsmodel," sagde Claus E. Petersen.