Bankers salg af gambling-aktier møder hård kritik

Saxo Bank tilbyder almindelige danskere at handle med de såkaldte CFD-aktier. Det møder kritik fra flere kanter, der mener, at private bør holde sig langt væk fra det professionelle værktøj. Finanstilsynet sætter spørgsmålstegn ved, om udbyderne overhovedet overholder reglerne om rådgivning.

Tjen penge i et faldende aktiemarked. Omtrent sådan lyder en helsidesannonce, som Saxo Bank har haft i en af landets aviser på det seneste. Samtidig har banken sendt e-mails ud til deres kunder med samme næsten samme ordlyd.

Det lyder næsten for godt til at være sandt, men faktisk er det muligt. Det kræver dog et indgående kendskab til aktiemarkedet at købe de komplicerede CFD-aktier. Alligevel tøver Saxo Bank ikke med at lade deres kunder hoppe med på vognen:

»Jeg mener faktisk, det er en gammeldags holdning, hvis man ikke giver kunder mulighed for at handle CFD-aktier. I dag er folk vokset op med computer og internet og er altså ikke så fremmedgjorte over for nye teknikker, som enkelte postulerer,« siger Saxo Banks direktør for Trading & Market Making, Claus Nielsen.

Fra Forbrugerrådet lyder meldingen derimod, at private helt bør holde sig fra at handle med CFD-aktier:

»For professionelle kan det være et udmærket produkt, men vi er meget betænkelige ved at private benytter et så avanceret instrument. Det er for svært at forudsige risikoen, at kende omkostningerne eller i det hele taget finde ud af, hvad det er, man køber. Gennemsigtigheden er alt for ringe. Derfor kan vi ikke anbefale, at private kaster sig ud i et så avanceret produkt,« siger økonom i Forbrugerrådet, Carsten Holdum.

Saxo Bank mener derimod, at deres produkt er til gavn for danskerne:

»På nettet er der altså ikke grænser, som vi kender det fra geografien. Danskere kan derfor sidde hjemme i stuen og handle på tyske eller græske sites. Det rummer langt flere faldgruber i forhold til at handle gennem en dansk bank, hvor der er mulighed for at ringe til en rådgiver, hvis man har spørgsmål,« siger Claus Nielsen.

Banker siger nej
Selv om handel med CFD-aktier er i hastig stigning og det er et meget indbringende foretagende for Saxo Bank – minimumskurtagen hedder 65 kroner plus »spreaded« – har de to store banker herhjemme ingen planer om at indføre CFD-aktier.

Nordens største bank, Nordea, siger i hvert fald nej:

»Langt de fleste af vores kunder er langsigtede investorer og ikke kortsigtede spekulanter. Derfor mærker vi ingen efterspørgsel efter at have det i vores netbank og ønsker ikke at udbyde det bredt til alle kunder. Det kræver et indgående kendskab at handle CFD-aktier,« siger Nordeas aktiechef, Thorben Sander.

Heller ikke hos Danmarks største bank, Danske Bank, er der CFD-aktier på produktpaletten:

»Man kan godt handle optioner og futures hos os, men det foregår gennem en rådgiver og kræver, at man har investeringsprofilen til det. Vi har ikke oplevet efterspørgsel på de meget gearede CFDere. Det er typisk produkter med meget høj risiko, og det stiller vi ikke på hylderne i netbanken,« siger Anders Nellemose, chef for Retail Strategy.

Dybe panderynker
I Finanstilsynet får man dybe rynker i panden over, at der er banker som tilbyder handel med CFD-aktier, uden at kunden har fået en omfattende og individuel rådgivning:

»Som reglerne er i dag, skal man tage udgangspunkt i kunders individuelle forhold og behov, og det finder man ikke nødvendigvis ud af ved eksempelvis at afholde et seminar. Når vi har at gøre med et produkt, hvor der er en væsentlig risiko, skal bankerne faktisk ud i en ret så omfattende rådgivning for at overholde reglerne,« siger Ulla Brøns Petersen, der er vicekontorchef i Finanstilsynets afdeling for forbrugerbeskyttelse.

Den 1. november 2007 træder nye regler i kraft – de såkaldte Mifid-regler – der skærper kravene til bankers rådgivning af deres kunder. Herefter skal ansatte i pengeinstitutter kunne dokumentere, at de har foretaget en såkaldt hensigtsmæssighedstest, inden kunden handler et komplekst produkt som en differencekontrakt.

»Det betyder, at bankerne skal vurdere, om hver enkelt kunde har forstået, hvad det er for et produkt, de vil handle med. Derfor er det nødvendigt have en individuel dialog med alle kunder,« siger Ulla Brøns Petersen.

Saxo Bank skal altså snart være helt sikre på, at deres kunder har forstået produktet fuldt ud. Claus Nielsen fra Saxo Bank siger, at man selvfølgelig vil overholde de nye Mifid-regler:

»Der er ingen tvivl om, at vi fremover i højere grad skal fragmentere vores kunderådgivning. På den måde sikrer vi, at kunden rent faktisk har forstået mekanismer og risici,« siger han og beklager i øvrigt, hvis der er kunder, som ikke føler sig godt nok informeret