Bankerne slipper for at udstille dårlige sager

Forbrugerrådet Tænk havde håbet, at et nyt indberetningssystem ville få bankernes klagesager frem i lyset. Men opgørelserne bliver ikke offentliggjort, fastslår Finanstilsynet, der står bag systemet.

Seniorøkonom Morten Bruun Pedersen fra Forbrugerrådet Tænk havde set frem til gårsdagens møde i Finanstilsynet, hvor en række brancheorganisationer var blevet indkaldt for at drøfte et nyt indberetningssystem for klagesager i den finansielle sektor.

Han har nemlig længe efterlyst mere gennemsigtighed, når det kommer til bankernes dårlige sager. Som det er i dag, er det kun de klager, der bliver behandlet i Pengeinstitut­ankenævnet, der kommer til offentligt skue.

»På en måde er jeg lidt skuffet. Jeg blev nok lidt for begejstret, da jeg så mødeindkaldelsen, og tænkte, at nu sker der endelig noget på det her område,« siger Morten Bruun Pedersen, som deltog i mødet i Finanstil­synet sammen med repræsentanter fra blandt andet Finansrådet, Realkreditrådet, Forsikring og Pension, Den Danske Fondsmæglerforening og Dansk Aktionærforening.

Men der var altså ikke tale om en hjælpende hånd til forbrugerne. Det nye system har primært til formål at sikre, at Finanstilsynet efterlever de retningslinjer for klagehåndtering, som de tre europæiske tilsynsmyndigheder (ESAerne) har udstedt.

»Indberetningerne skal give Finanstil­synet input til tilrettelæggelsen af forbrugertilsynet og mulighed for at rapportere videre til ESAerne til brug for deres trends reports. Der bliver ikke tale om, at Finanstilsynet eller de europæiske myndigheder løbende vil offentliggøre tal fra de enkelte virksomheder,« skriver Ulla Brøns Petersen, konstitue­ret kontorchef i Finanstilsynet, i en e-mail til Berlingske Business.

Dårlige sager kan gemmes i skuffen

Banker, realkreditinstitutter, forsikringsselskaber og så videre kan med andre ord blive ved med at gemme de dårlige sager i skuffen, hvis de foretrækker det – så længe de oplyser Finanstilsynet om dem.

»Det er selvfølgelig okay med et tilsynsværktøj. Men det havde været bedre, hvis vi også kunne bruge det til at oplyse forbrugerne om, hvor mange klagesager, de forskellige banker har, og hvor hurtigt og hvordan de håndterer dem,« siger Morten Bruun Pedersen, som mener, at det er relevant for forbrugerne at kunne se og sammenligne den slags oplysninger, inden man for eksempel skifter pengeinstitut.

»I de her tider, hvor man nedlægger filialer, den tætte personkontakt forsvinder, og mange skifter bank via nettet uden nogensinde at tale med en rådgiver, kunne det være nyttigt at have den viden.«

I stedet må forbrugerne sætte deres lid til vågne journalister, understreger seniorøkonomen.

En årlig opgørelse

»Jeg regner med, at der vil blive udarbejdet en opgørelse fra Finanstilsynet en gang om året. Og journalister kan jo altid bede om aktindsigt. På den måde kan klagestatistikkerne blive offentlige,« siger Morten Bruun Pedersen.

Finansrådets underdirektør var mere positivt stemt efter mødet.

»Vi har haft et godt møde med tilsynet om det kommende tilsynsværktøj,« siger Susanne Dolberg og understreger, at det hele stadig er i den indledende fase.

»Indholdet af den faktiske indberetning kender vi derfor ikke endnu. Den skitserede indberetning, vi blev præsenteret for i dag, vurderer vi dog, har en sådan karakter, at det ikke er anderledes, end hvad sektoren er vant til at håndtere,« siger hun.