Bankerne kæmper om mobilbetaling i butikkerne

Fronterne er trukket op mellem Danske Bank og de andre banker, når mobilbetaling i år for alvor rammer de danske butikker.

Det skal være muligt at betale med mobilen, når du er ved frisøren, på café og i sidste ende også i de store detailkæder. Fold sammen
Læs mere
Foto: Torben Klint
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De populære mobilbetalingstjenester får snart en ny, smart funktion på CVet.

Hidtil har over én million danskere hentet en app fra bankerne, så de kan overføre penge mellem hinanden. Men i år kaster de to tjenester Mobile Pay fra Danske Bank og Swipp, som er et samarbejde mellem de øvrige banker, sig for alvor over butikkerne.

Det skal være muligt at betale med mobilen, når du er ved frisøren, på café og i sidste ende også i de store detailkæder.

»Vi kommer til at bruge rigtig meget tid på mobilbetaling til erhvervslivet,« siger Jesper Nielsen, direktør for forretningsudvikling i Danske Bank.

Også hos Jyske Bank, som tegner sig for en god del af Swipp-brugerne, er det vigtigt at komme ud i butikkerne. Søren Skouenborg, som er ansvarlig for mobilbank, fortæller, at man er i dialog med flere store detailkæder om løsningen.

Tidsplanen hos de to konkurrenter ser overraskende ens ud. Danske Bank forventer at lancere første skridt i starten af februar, hvor mindre erhvervsdrivende såsom frisører, taxaer og caféer i stor skala får mulighed for at tage betaling med Mobile Pay.

Samme model vil Swipp udrulle over de næste par måneder. Og inden året af omme, forventer man hos begge parter, at deres storstilede erhvervsløsning er klar, så kunderne kan hive mobilen op af lommen i stedet for Dankortet i supermarkeder og andre store kæder landet over.

I øjeblikket foregår betalingen via telefonnumre, men der skal findes en hel ny løsning, hvis det skal fungere i detailhandlen, mener begge. Danske Bank overvejer QR-koder og andre teknologier, og bankerne bag Swipp gør sig lignende overvejelser.

»Det skal minde om det flow, som kunderne kender. At man kommer ind, køber og går op til kassen og betaler. Det skal være lige så let som det er i dag,« siger Søren Skouenborg.

Ifølge ham er de erhvervsdrivende ekstra interesserede i Swipp, fordi det er billigere for dem end Mobile Pay. Sidstnævnte fungerer via dankortoplysninger, hvilket udløser et dankortgebyr til butikken, mens Swipp fungerer som deciderede bankoverførsler.

Det er i princippet gratis, men man vil dog indføre et gebyr, som så ligger et niveau under, hvad butikkerne skal betale for at tage imod dankortet.

Danske Bank meldte fredag ud, at man forlænger perioden, hvor Mobile Pay er gratis at bruge, frem til 2016. Swipp er i forvejen gratis, men Danske Bank har formået at få langt flest kunder i folden. Mobile Pay har således lige rundet én million downloads, mens kun 250.000 bruger Swipp.

Og mens Mobile Pay bliver brugt omkring 30.000 gange om dagen, er tallet for Swipp kun 17.000 - om ugen.

Begge venter dog at få flere brugere, og fordi butikkerne ikke kun behøver vælge én løsning, tyder det på, at man vil kunne betale med begge tjenester i en lang række butikker, inden året er omme.