Bankerne fører krig mod kontanter

Bankernes kamp for at fjerne kontanthåndteringen i filialerne er kun lige begyndt. Det giver plads til alternativer som Coop Bank og Danske Banks MobilePay

Peter Nyholm Jensen, finansredaktør Fold sammen
Læs mere
Foto: Malte Kristiansen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der var engang, da den største og stærkeste bank selvfølgelig var den med flest filialer, man kunne betjene kunderne og håndtere deres penge i. I dag er et nyt kapløb gået i gang – et kapløb om at have så få og så billige filialer som muligt. Danske Bank er gået forrest i denne udvikling. I 2011 havde banken 302 filialer – og nu er banken nede på 158, hvoraf kun 55 kan håndtere kontanter. Hertil kommer 180 posthuse, som også kan klare basale bankopgaver.

For Danske Bank har det medført voldsom kritik. Mange små erhvervsdrivende i mindre byer har efter mange år som tro bankkunder oplevet det som ren chikane, at de nu skal køre både 20 og 40 kilometer for at komme af med deres kontanter. Nordea har været igennem samme massive filiallukninger, men har nu overhalet Danske Bank på antallet af filialer. Intet tyder imidlertid på, at det er slut med Nordeas lukninger med den ambitiøse spareplan, som storbanken skal gennemføre.

Danske Bank måtte alligevel tage næsten alle tæskene i pressen for sine filiallukninger. Politikere, handicappede og ældre angreb bankens adfærd, fordi en gruppe af svage danskere har svært ved at benytte sig af pengeautomater. Det endte med, at Danske Bank under Thomas Borgen måtte genåbne flere kasser og skrue ned for filiallukningen. En betydelig del af kunderne synes nemlig ikke om, at man lukker deres lokale bankfilial. Ifølge en undersøgelse fra LoyaltyGroup fra 2013 vil 23 procent af kunderne skifte bank, hvis deres lokale bankfilial lukker.

Det spiller sikkert en rolle i Jyske Banks noget anderledes strategi, idet man har fastholdt kasser til kontanthåndtering i praktisk alle bankens cirka 110 filialer. Gratis er det til gengæld ikke, som et kundeeksempel vidner om i dagens Berlingske Business. Nu tvinges en københavner-restaurantør af Jyske Bank væk fra den gratis mulighed for at aflevere sine penge ved kassen og skal i stedet stå med pengene i en noget dyrere døgnboks. Alligevel er han heldigere stillet end andre steder i landet, for i København er der fortsat rig mulighed for at finde en bankfilial med kontanthåndtering med et billigere tilbud til kunderne. Boede han på Samsø, var det en anden sag, for Jyske Bank har pralet vidt og bredt med, at man nu er den eneste bankfilial med kontanthåndtering på øen.

Storbankernes hårdhændede adfærd over for kontanterne giver plads til nye aktører. Det gælder for eksempel Coop Bank, som i Brugsen-forretninger landet over også kan tage imod kontanter, men dog kun for privatkunder. Også Danske Bank kan med sin MobilePay-løsning paradoksalt nok være en af dem, som kan få succes på grund af filiallukningerne. For de små erhvervsdrivende kan med få midler få deres kunder til at benytte MobilePay som betalingsmiddel som erstatning for kontanter, medmindre der naturligvis er tale om sorte penge, og det er jo som bekendt ikke et ukendt fænomen.

Alt tyder på, at tendensen med færre filialer og gammeldags kasser i banken vil fortsætte. For interessen for denne type ydelser tørrer ud – og det vil fortsætte i takt med, at udbredelsen af alternative betalingsmåder vinder frem.