Banker truet af retssager

Forbrugerombudsmanden har en række sager i kikkerten, hvor danske banker er mistænkt for at have vildledt deres kunder med økonomiske tab til følge.

Foto: Modelfoto: Colourbox.
Læs mere
Fold sammen
Forkerte priser, tvivlsomme investeringer og bankfolk, der propper produkterne ned i halsen på kunderne. Forbrugerombudsmanden er i fuld gang med at efterforske en stribe sager, hvor danske pengeinstitutter mistænkes for groft at have vildledt og fejlinformeret intetanende bankkunder og påført dem store økonomiske tab.

Om nødvendigt er ombudsmanden klar til at stævne bankerne og trække dem i retten. Det skriver Politiken onsdag.

"Vi behandler i øjeblikket 13 sager, hvor vi vurderer, om kunder har krav på en erstatning. Hvis vi mener, at der er et erstatningsgrundlag, tager vi det op med banken, og i sidste instans kan det være nødvendigt at gå rettens vej og stævne pengeinstituttet," siger specialkonsulent Søren Iversen fra Forbrugerombudsmanden til Politiken.

Begejstret Forbrugerråd
Dermed er der lagt op til et dramatisk skifte i myndighedernes håndtering af finansielle virksomheder. Hidtil har Pengeinstitutankenævnet holdt bankerne i ørerne, men nævnet har ikke nogen reelle magtbeføjelser, og Finanstilsynet er blevet kritiseret for ikke at skride ind over for de banker, der behandler kunderne dårligt.

Med bankpakke 2, der blev vedtaget i januar, fik Forbrugerombudsmanden beføjelser til at gå efter de banker, der begår fejl eller vildleder kunderne. Foreløbig har ombudsmanden fået 23 henvendelser fra utilfredse borgere, og af disse er 13 sager under behandling.

Forbrugerombudsmandens nye, hårde linje over for bankerne vækker begejstring i Forbrugerrådet:

"De her sager er som regel meget komplekse - de fylder virkelig mange stykker papir - og det kan ofte være meget svært at se, præcis hvad der er gået galt. Her er det en kæmpe fordel, at forbrugerombudsmanden nu selv kan tage sager op," siger økonom Carsten Holdum.

Også professor i finansiering ved CBS, Jesper Rangvid, ser det som en klar forbedring for forbrugerne, at sager i den finansielle sektor ikke primært behandles i Pengeinstitutankenævnet, hvor bankerne selv sidder på to ud af fem pladser.