Banker trækker kunders bankskifte i langdrag

Når bankkunder beslutter sig for at flytte værdierne og skifte bank, er det ikke bare besværligt, men tager også lang tid.

Foto: Thomas Lekfeldt. Arkivfoto.
Læs mere
Fold sammen

Der kan være både skjulte gebyrer og dyre omkostninger forbundet med at have penge i banken. Derfor vælger fomuende kunder at opsige deres dyre aftale og skifte bank. Men at få banken til rent faktisk at flytte pengene er ikke altid en smertefri proces, skriver Børsen.

»Det er et generelt problem i branchen, at de forhaler et bankskifte eller et skifte af pensionsselskab, så kunderne må rykke og rykke. Når kunderne først er blevet opmærksomme på, hvor mange penge det drejer sig om, vil de gerne have aktion med det samme,« siger uvildig rådgiver og stifter af Uvildigraad.dk, Anders Valdemar Juhl.

Adm. direktør i Secure Fondsmæglerskab, Jan Grænge, siger til Børsen, at Nordea er en af de banker, som ikke bare er slemme til at trække bankskiftesagerne i langdrag, men også besværliggør processen. Bankerne spærrer kundernes netbank og kort og afmelder betalingsservice-aftaler. Det kan efterlade kunden med rykkere i postkassen, men stadig ingen adgang til egne penge.

Han har inden for det sidste halvandet år haft 12 bankskiftesager med ventetider på et halvt år til 13 måneder. Når kundens nye bank forsøger at sætte skub i processen kommer Nordea med »alle mulige dårlige undskyldninger«.

Direktør i Confida, Marianne Thørs, udpeger også Nordea som nogle af de mest langsomme.

»Problemet med de lange ventetider er, at investeringerne kan flytte sig voldsomt på bare nogle få måneder. Bankerne spænder ben for sig selv; de får jo aldrig kunderne tilbage,« siger hun.

Nordea oplyser til Børsen, at hovedreglen er, at sagerne skal være på plads inden for 90 dage.