Banker presser reder til skibsudsalg

Den tyske reder Claus-Peter Offen bliver ifølge shippingavisen Tradewinds nu presset til at sælge 14 containerskibe af sine bankforbindelser.

Skibene er del af en fond, som har 7000 mindre investorer. Disse er blevet kontaktet af bankerne for at godkende salget.

De tre banker er HSH Nordbank, Commerzbank og en unavngiven norsk bank. Bankerne ønsker at frasælge skibene, da fonden, der ejer dem, ikke står til at redde. De 14 skibe, der er på 1800 til 2800 teu, tjener kun omkring 6000 dollar om dagen ifølge Tradewinds, mens de skal tjene 18.000 dollar for at dække egne omkostninger 100 pct.

Krakker fonden, står investorerne til at miste 177 mio. euro og Claus-Peter Offen 20 mio. euro, som var købsprisen for skibene i 2006 og 2007. Offen selv har allerede afskrevet beløbet, og bankerne står til at tabe 300 mio. euro.

- Mit selskab er ikke i problemer - én fond er. Men der er nok yderligere 500-1000 skibe på markedet, der er i en tilsvarende situation, og i hvert tilfælde skal bankerne finde en løsning med sine kunder, siger Offen til Tradewinds.

Fonden er delvist gået under, da de private investorer ikke ønskede at skyde yderligere penge i den. Advokat Peter Hahn, der repræsenterer 100 af investorerne, siger til Tradewinds, at de ikke ønskede at skyde mere kapital i fonden, da der ikke er udsigt til, at skibene laver overskud inden for en overskuelig fremtid.

Shippingbankerne er samtidig under pres. I slutningen af sidste uge fik HSH Nordbank nedjusteret sin kreditværdighed hos Moody's til E, svarende til junk-ratingen Caa2 for lande, i høj grad på grund af sine shippingaktiviteter.

Moodys skrev ifølge Tradewinds, at en stor medvirkende årsag var "den fortsatte krise" i shipping samt ejendomsudlån. Sektorer, der ifølge Moodys vil "veje tungt" på HSH Nordbanks "allerede dårlige aktivkvalitet."

I samme artikel citerer Tradewinds analysebureauet Evercore Partners for, at skibspriserne, og dermed de aktiver, som bankerne har sikkerhed i, vil falde yderligere.