Banker pelser små erhvervsdrivende

Det kan være både dyrt og bøvlet at oprette en simpel bankkonto for små erhvervsdrivende. Socialdemokraterne kalder det en vækstdræber og vil gribe ind.

Driftige iværksættere får en kold spand i hovedet, når de går i banken for at åbne en erhvervskonto. Det er nemlig både forbundet med store gebyrer, bøvl og dokumentation, hvis man ønsker at starte egen virksomhed og begynder med en simpel bankkonto. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Vi tester oplæsning. Fortæl os, hvad du synes her

Driftige iværksættere får en kold spand i hovedet, når de går i banken for at åbne en erhvervskonto. Det er nemlig både forbundet med store gebyrer, bøvl og dokumentation, hvis man ønsker at starte egen virksomhed og begynder med en simpel bankkonto.

Det viser en undersøgelse af 16 af de største bankers praksis, som bankportalen Mybanker har udført. Hos landets tredjestørste bank, Jyske Bank, tager man mellem 2.000 og 5.000 kr. alene for at oprette en simpel erhvervskonto uden tilknyttet kredit. Til gengæld koster kontoen ikke et løbende gebyr. Hos Danske Bank har man indført et koncept, som koster 750 kr. i oprettelse plus mellem nul og 99 kr. om måneden.

Et er prisen. Noget andet er den dokumentationsbyrde, man mødes af, når man tager første spæde skridt til oprettelsen af egen virksomhed. Også her er der vidt forskellige krav til kunderne. Arbejdernes Landsbank, som gennem længere tid har forsøgt at gøre sig lækker over for mindre erhvervskunder, kræver både selskabsrapport, vedtægter, ejerbog, oplysninger og ejerkreds samt naturligvis normal identifikation. Andre banker som Fynske Bank kræver at se forretningsplan og drifts- og likviditetsbudgetter, mens det i Jyske Bank er nok, at kunden identificerer sig.

I bankernes interesse

Socialdemokraternes erhvervsordfører, Benny Engelbrecht, er meget forundret over både bankernes priser, og at der tilsyneladende hos nogle banker er en høj grad af administrative byrder, før man kan begynde at drive egen virksomhed.

»Jeg kan ikke forstå, at det skal være så dyrt. Der må være et segment af banker, der har en interesse i at løbe små virksomheder i gang. Bankernes adfærd er kontraproduktiv, og vi kan ikke være tjent med, at man som potentiel iværksætter nærmest har bankerne som modstander.«

Benny Engelbrecht vil nu tage sagen op med bankernes brancheorganisation Finansrådet, ligesom han vil overveje, om det er nødvendigt med et lovindgreb. Der har allerede været ophedet debat om gebyrerne på en simpel Nemkonto/lønkonto, som eksempelvis Jyske Bank og Danske Bank har indført.

»Vi har ikke brug for, at bankerne er vækstdræber. Et er, når det handler om at låne penge ud, men det her handler om at få lov til at have en konto. Det er helt absurd, at det er så svært og dyrt i Danske Bank og i Jyske Bank,« siger Benny Engelbrecht.

Også direktør John Norden fra Mybanker, der står bag undersøgelsen, mener, at det er for motivationsdræbende for unge iværksættere, at de allerede skal igennem et dyrt nåleøje, når det gælder oprettelsen af en almindelig bankkonto.

»Vi ønsker, at folk går selvstændigt og bliver bedre iværksættere. Så er det en grundforudsætning, at man har en bankkonto. Alle ved at nye virksomheder skal tjene penge for at overleve. Bankerne skal være fødselshjælper i stedet for fødselsdræber.«

John Norden mener, at det maksimalt burde koste 500 kr. i oprettelse for en konto, da det tidligere har været fremme, at det er bankernes reelle omkostninger ved at oprette en sådan konto.

Jyske Bank forsvarer

I Jyske Bank, som er suverænt dyrest målt på oprettelsesgebyr, forsvarer direktør Ivan Hansen de høje priser.

»Problemet er vel også, at der er andre gebyrer, som vi nok ikke tager. Men det er rigtigt, at vi tager 2.000-5.000 kr. for at oprette en erhvervskonto. Men de færreste kommer til at betale det, for de fleste vil også have garantier og kreditter. Og så koster det ikke et oprettelsesgebyr.« Men så koster det vel at oprette kreditten?

»Ja, så skal de betale for kreditterne og for garantien. Jeg er sikker på, at vores kollegabanker tager tilsvarende priser.«Nej, de har ikke så høje oprettelsesgebyrer?

»Til gengæld kan du kan komme ind i vores afdelinger, hvor vi kan håndtere mønter og kontanter. Vi har stadig 105 filialer, hvor kasserne er åbne, og hvor du kan sætte penge ind. Hos vores kollegabanker lukker man kasserne. Så den service får man, og det er guld værd for en erhvervsdrivende, der har brug for at sætte kontanter ind og hæve.«

I bankernes brancheorganisation Finansrådet er underdirektør Susanne Dolberg opmærksom på problemet:

»Etablering af en indlånskonto til erhvervsdrivende kan i nogle tilfælde vise sig at være vanskeligt, selv om det er enkle behov, kunden har. Bankerne er således nødt til at have en vis økonomisk indsigt i deres kunders forretninger.«

Hun henviser til, at bankerne skal være i stand til at identificere kunderne og derfor have identifikation og styr på ejerkreds og på, hvem der kan disponere over kunderne. Og det kan godt være tidskrævende, ligesom en kreditvurdering også kan komme på tale.

»Alt i alt forsøger vi at balancere mellem de formelle krav og de erhvervsdrivendes behov for at få kontoen på plads, men det lykkes nok ikke altid,« siger Susanne Dolberg.