Banker må ikke spærre Dankort på grund af RKI

Betalingskort er blevet en så nødvendig adgang til at foretage indkøb og betalinger, at banken ikke må spærre ens Dankort, selv om man er registreret som dårlig betaler i RKI. Det fastslår Forbrugerombudsmanden.

Dit Dankort må ikke spærres af banken, selv om du bliver registreret i RKI. Det fastslår Forbrugerombudsmanden. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares

Banker lever grundlæggende af at låne penge ud, og for at det skal være en lønsom forretning, skal de lånte penge naturligvis gerne betales tilbage.

Har banken at gøre med en person, der har misligholdt en låneaftale og derfor er registreret som dårlig betaler i RKI, har banken på grund af de dårlige erfaringer selvsagt mindre lyst til at lade denne person låne penge.

Det gælder formentlig også tilbuddet om et Dankort til personen, da et Dankort kan trækkes over. Men en RKI-registrering er i sig selv ikke nok til, at banken må spærre personens Dankort af frygt for overtræk.

Det har Forbrugerombudsmanden netop afgjort.

I den konkrete sag havde Coop Bank spærret en kundes Visa/Dankort, fordi kunden blev registreret i RKI.

Kunden havde ikke en kredit tilknyttet kontoen, men Coop Bank ønskede at begrænse risikoen for uberettiget overtræk på kundens konto, hvilket var begrundelsen for spærringen af kortet. I stedet bestilte Coop Bank et Mastercard debetkort til kunden.

Men det var ikke i orden. Ifølge Forbrugerombudsmanden må banker ikke spærre en kundes betalingskort med henvisning til, at der er en væsentlig forhøjet risiko for, at kunden ikke kan opfylde sin betalingsforpligtelse, når kunden ikke har en aftale med banken om at få kredit.

Ifølge lovgivningen er registrering i RKI ikke ensbetydende med, at kunden vil foretage uberettiget overtræk på sit Visa/Dankort.

»Når en kunde bliver registreret i RKI, så har vedkommende misligholdt en eller flere af sine betalingsaftaler. Men det giver ikke en bank ret til at spærre kundens Visa/Dankort, når der ikke er en aftale om kredit, og bestille et andet betalingskort til kunden uden kundens samtykke,« siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i en meddelelse.

Ifølge hende er det afgørende, at betalingskort som Dankortet er blevet så nødvendigt for en forbruger, at bankernes mulighed for at spærre kortet er blevet begrænset.

»I takt med udviklingen mod det kontantløse samfund er vi som forbrugere i stigende grad afhængige af betalingskort. Det er vores adgang til at foretage indkøb og betale. Derfor begrænser reglerne bankernes mulighed for at spærre vores betalingskort,« siger Christina Toftegaard Nielsen.