Banker halter på den digitale udvikling

Bankerne vil fremover møde nye konkurrenter, som kan overtage dele af bankernes tradionelle marked, lyder det fra flere topkonsulenthuse.

Foto: Jens Nørgaard Larsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De danske banker kommer ikke blot til at konkurrere mod hinanden. Store internationale firmaer som Google, Apple, Amazon og Paypal forventes også at være mulige kandidater til at melde sig ind i kampen om bankkunderne. Det forudsiger managing director hos Accenture, Mads Raahede, der er konsulent og arbejder med at rådgive finansielle virksomheder:

»Der er et komplekst trusselsbillede mod bankerne, som de ikke har set før. Bankerne har været lang tid om at tro på, at de reelt er truet af andre spillere. Det skyldes formentligt, at bankbranchen er en konservativ branche, og deres kernekompetence har ikke været at forretningsudvikle på samme måde, som Google eller Apple har gjort,« siger han.

Mads Raahede vurderer, at størstedelen af bankerne nu er begyndt at få øjnene op for truslen fra de digitale konkurrenter. Men det er ikke det samme, som at de nødvendigvis tror på, at de risikerer et stort tab, hvis de ikke sadler om til nye digitale teknologier.

Ifølge en undersøgelse fra Accenture risikerer bankerne at tabe op mod 32 procent af deres traditionelle markedsandele, hvis de ikke udnytter det digitale potentiale. Undersøgelsen er baseret på de største europæiske detailbanker. Beregningerne baserer sig på almindelige indtægter som indlån, transaktioner og gebyrer.

Fjenderne kan overhale indenom

Foruden internationale virksomheder kan også danske virksomheder blive fremtidige konkurrenter til bankerne. Senest har Danmarks største dagligvarekæde stiftet Coop Bank, der udbyder simple bankprodukter som opsparingskonto i netbank til den gruppe af kunder, der ifølge Coop er stærkt utilfredse med de eksisterende banker, og som efterlyser en gennemsigtig bank. Direktør og ekspert i kunderelationer hos Loyalty Group, Mikkel Korntved, er bekymret på den danske banksektors vegne for, at man længe primært har været for fokuseret på, hvordan andre danske banker gør.

»Bankerne skal være bekymrede for, om der er nogle aktører i markedet, som overhaler dem indenom. Hvis det eneste fjendebillede, de har haft, er andre banker, kan de blive overrasket, når uventede firmaer kommer tromlende ind fra højre. Man kan diskutere, om Coop er en reel trussel mod pengeinstitutterne, men de har i hvert fald 1,2 millioner medlemmer, og hvis man kan få tildelt ekstraordinære ydelser hos dem, kan de være stærke konkurrenter til bankerne,« siger Mikkel Korntved.

Ud af et potentiale på 1,2 millioner medlemmer var det i april lykkedes Coop at skaffe 25.000 bankkunder – et tal, der dog langtfra levede op til Coops egne målsætninger. Coop Bank har således intensiveret jagten på kunderne, og derfor kigger Danske Bank også efter nationale konkurrenter.

»Dem, der kan synes små i dag, kan hurtigt blive store. Hvis nogle nye udbydere finder en god forretningsmodel, får de hurtigt grund under fødderne. I stedet for at man låser sig fast på specifikke konkurrenter, holder vi øje og får inspiration fra konkurrenter fra en lang række brancher ud over banksektoren,« forklarer Danske Banks bankdirektør, Tonny Thierry Andersen.