Banker er presset på image og indtjening

Selv om der er lyspunkter i flere finansielle pengeinstiutter, er der fortsat en række store udfordringer for bankerne.

Venstres næstformand Kristian Jensen Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De danske banker er stærkt udfordrede på deres drift og image.

Sådan lød hovedbudskabet fra næst- og gruppeformand i Venstre, Kristian Jensen, da han onsdag holdt oplæg på en konference i Finansrådet.

»Hvis ikke man forstår som dansker, hvorfor det er vigtigt at have brede finansielle muskler, så forsvinder jeres grundlag. Der er et imageproblem af en anden verden,« sagde Kristian Jensen.

I bankernes egen organisation, Finansrådet erkender vicedirektør Louise Mogensen da også, at bankerne lider under en lav tillid. Hun mener, at bankerne især er udfordret af at skabe relevante løsninger, hvor kunderne er i centrum for de ydelser, de bliver tilbudt.



»Vi er ramt omdømmemæssigt, og det er også en udfordring i forhold til forretningen, og hvor kunderne skal mødes,« siger Louise Mogensen og påpeger, at bankerne skal være langt bedre til at kommunikere, at de har stor betydning for at skabe vækst og arbejdspladser.

Det bliver dog ikke så let, hvis man skal tro Kristian Jensen (V). Det skyldes blandt andet, at danskere er blevet mindre loyale over for deres bank, og samtidig tager senere beslutninger, forklarer han.



»Når vi ikke længere tager ting for givet, tager senere beslutninger, vil have det her og nu og lytter til vores venner, så kan man ikke være i den finansielle branche i 2014 uden at være aktivt kommunikerende på alle platforme. Hvor er Anders Dam (red. Jyske Banks direktør) på Twitter? Hvor er Sydbank i det hele taget? Og hvor er Sparekassen Kronjylland?,« siger Kristian Jensen, der efterlyser, at bankerne i højere grad tager kunderne alvorligt.

Beskeden indtjening


Et andet stort problem, som bankerne kæmper med, er de stadigt beskedne indtægter. For selv om det går bedre for de fleste danske banker, ligger indtjeningen fortsat lavt i sammenligning med historiske tal og med øvrige virksomheder. Samtidig stiller en ny regulering i banksektoren store krav til måden at drive bankforretning på.

»Mange er derfor optaget af at finde en smart måde at gøre det på, så man stadig har mulighed for at understøtte vækst. Det handler om at finde en balance i reguleringen, så vi får robuste finansielle systemer, men også har luft og kan sikre finansiering til nye virksomheder,« siger Louise Mogensen fra Finansrådet.



Men selv om seniorøkonom i Forbrugerrådet Tænk, Morten Bruun Pedersen, slet ikke har noget imod, at de finansielle virksomheder tjener flere penge, mener han, at bankerne på ingen måde er gode nok til at løfte det samfundsmæssige ansvar. Bankerne gør tingene mere kompliceret, end de i virkeligheden er, lyder det.

»Det kan ikke være rimeligt, at bankerne skal leve af at gøre markedet uigennemsigtigt. Jeg synes, at de skal leve af at lave nogle enkle produkter og kommunikere på en måde, så forbrugeren kan forstå det. Der er en ganske stor opfindsomhed i bankerne med at lave svære produkter, der er svære at forstå. Det handler i stedet om at få skabt tillid til den finansielle sektor, så man får økonomien i gang,« siger han.