Banker bruger nødhjælp på reklamer

Flere amerikanske finansselskaber, der har modtaget penge fra krisepakken, bruger millioner af dollars på reklamer

Foto: JEFF GROSS. Rose Bowl
Læs mere
Fold sammen
Den astronomisk store amerikanske hjælpepakke skulle hjælpe bankerne på ret kurs. Men mange af de finansselskaber, der har modtaget millioner af dollars fra hjælpepakken, har stadig råd til at bruge millioner på sportssponsorater - og reklamer. Det møder hård kritik, skriver the Wall Street Journal.

Det drejer sig blandt andre om Citigroup Inc., Capital One Financial Corp. og GMAC LLC. Citigroup har både sponsoreret collage football-turneringen Rose Bowl og baseballholdet New York Mets’ nye stadion.

Banken har modtaget 25 milliarder dollars direkte fra den offentligt finansierede hjælpepakke til de amerikanske banker og ekstra 25 milliarder i kapital og garantier. Sponsoraterne er småpenge i den sammenhæng, men vækker alligevel harme hos kritikerne af hjælpepakken.

»Nogle af marketingsfolkene hos de her firmaer synes sikkert, at det er vigtigt brande sig i forbindelse med offentlige begivenheder, men skatteyderne synes sikkert også, at de bliver taget ved næsen,« siger Pete Sepp fra National Taxpayers Union til the Wall Street Journal.

Firmaer, der med den ene hånd beder om skattefinansieret hjælp og betaler million-sponsorater med den anden, sætter gang i diskussionen om restriktioner på hjælpemilliarderne. Noget man fra officielt hold har undgået af frygt for at skræmme selskaber væk fra hjælpepakken.

Det republikanske medlem af Repræsentanternes Hus Scott Garrett, der var i mod hjælpepakken undrer sig også over sponsoraterne. Specielt set i lyset af, at bankerne ikke bruger hjælpepakke-pengene til udlån, som ellers var meningen:

»Hvad reklamerer de for, når de alligevel ikke låner penge ud til folk?,« spørger Scott Garrett.

Citigroups talsmand, Luis Rosero, forsvarer sponsoratet af Rose Bowl med, at alle firmaer har brug for at tiltrække nye kunder.

»De sidste mange år har sponsoratet været en integreret del af vores marketingsstrategi, og der er ikke blevet brugt nogle skattefinansierede hjælpepakke-penge på det,« siger Luis Rosoro.