Banken – den guldrandede salgskanal

Der kan tjenes milliarder for bankerne på at opbygge et selskab, der sælger finansielle produkter til bankkunderne. Så effektiv er bankerne som salgskanal.

Nykredits direktør Mogens Munk Rasmussen skrev i juni 2003 en check på over syv milliarder kroner for Totalkredit med Niels Tørslev som direktør - så stærke er banker som salgskanaler. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Det største og bedste eksempel på denne praksis er små- og regionalbankernes salg af Totalkredit til Nykredit, hvilket skabte landets største realkreditaktør med næsten halvdelen af markedet for lån til ejerboliger.

Prisen på mere end syv mia. kroner var så stor, at man mener, at indtægterne var med til at pumpe regionalbankernes balance op og på den måde spillede en afgørende rolle i opbygningen af den låneboble, der gjorde, at finanskrisen gjorde så ondt herhjemme.

Andre gange er bankernes forsøg på lignende projekter slået helt fejl. Det gjaldt for eksempel ved opbygningen af Letpension, der skulle være bankernes nye guldæg – et pensionsprodukt, som bankerne i fællesskab solgte til deres kunder. Men det lykkedes aldrig at få projektet til at komme op at flyve, og efter kolossale nedskrivninger for bankerne blev Letpension for nylig mere eller mindre opslugt af PFA.

Heller ikke pengetransportfirmaet Bankernes Kontantservice (BKS), der var sektorens svar på en stigning i voldsomme røverier, er gået, som man ønskede det. Og nu skal der skydes 375 mio. kr. ind for at rekonstruere selskabet.

I Bluegarden har man skabt en stabil indtjening i den danske datter, men Bluegarden har måttet tage en stor nedskrivning på primært de svenske aktiviteter. Nu er selskabet rekapitaliseret, og i kulissen gives der udtryk for, at man vil genrejse selskabet for at få det solgt godt i de kommende år.

For VP Securities går det klart bedre. Her tales der om, at Nationalbanken skal beslutte sig for, hvad man vil gøre med sin ejerandel. Det kan sætte gang i en salgsproces. Den noget vigende opbakning til VP fra Nationalbanken i dagens avis tyder på, at der her kan ske ting og sager inden for en kortere periode,

Der er dog en faktor, som er helt afgørende for salgsprisen på bankernes selskaber. For kan man som i Totalkredit-samarbejdet skabe en model, hvor man fastholder bankerne som salgskanal, kan salgsprisen være høj. Det er nemlig helt centralt ved salget af Nets. For kan man låse bankerne sammen med Nets i de kommende år, kan salgsprisen blive så høj som 15 mia. kroner, mens den salgspris nærmere er ti mia. kroner, hvis bankerne ikke er forpligtede til at samarbejde. Så værdifuld er bankerne som samarbejdspartner.

For omvendt er der ikke andet end dårlige erfaringer med visse projekter, der afholder bankerne for dagen efter at åbne en konkurrent til det selskab, man netop har solgt.

Så guldrandet er bankerne som salgskanal.