Bankekspert: Konkurrenterne lugter blod

At BG Bank suges ind under Danske Bank-brandet vil få konkurrenterne til at gå på klapjagt efter BG Banks kunder, vurderer bankekspert.

Danske Banks brand er meget stærkere end BG Banks. Og rent omkostningsmæssigt er det dyrere at køre to selvstændige organisationer i stedet for en samlet. Derfor er det helt rigtigt, at Danske Bank og BG Bank nu samles i én enhed.

Det konkluderer bankekspert Bjarne Jensen efter dagens nyhed om, at BG Bank ophører som selvstændig enhed og fusioneres ind under Danske Bank.

"Enten skal man acceptere, at man har to selvstændige enheder, der ligger i konstant konkurrence og evig krig med hinanden. Eller også skal man give op og køre en enkelt organisation. Det er stort set også nøjagtig de samme produkter, de to banker sælger, så det er et helt logisk træk," siger Bjarne Jensen, der selv har en fortid som vicedirektør i Danske Bank med ansvar for bankens samlede værdipapirhandel.

Danske Bank oplyste i dag, at BG Banks kunder fortsætter i Danske Bank-regi under de samme aftaler som hidtil. Alligevel skal Danske Bank ifølge Bjarne Jensen holde godt fast i BG Bank-kunderne.

"Konkurrenterne lugter blod og vil forsøge at overbevise BG Banks kunder om, at de kan tilbyde bedre service og produkter. Tilbage i tiden var BG Bank en sparekasse og lidt mere rund og fodformet, hvorimod Danske Bank fremstår som 'forretningsbanken'," siger Bjarne Jensen, der dermed mener, at der stadig kan være en del kunder i BG Bank, som opfatter banken som mere 'hyggelig' end Danske Bank.

"Men det er dog ikke noget, der kommer til at ændre det danske bankvæsen væsentligt," vurderer Bjarne Jensen, der i dag driver rådgivningsvirksomheden BJ Consult.