Bankchefer mistænkt for kursfusk

Gamle telefonsamtaler fælder fire medarbejdere i Danske Bank og Realkredit Danmark. Bagmandspolitiet mistænker handlingen for at være udført efter ordrer oppefra. Det er der ingen tegn på, siger Danske Bank.

Én dag efter fremlæggelsen af årsregnskabet, hvor der blev talt om bedre kundeservice og nye mål for Danske Bank, er der dukket mistanke om kursfusk, der kan have kostet kunder dyrt, op. Arkivfoto: Thomas Lekfeldt Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Fire medarbejdere i Danske Bank og Realkredit Danmark er blevet taget i at overtræde bankens interne regler, og derfor er de nu suspenderet.

Men endnu værre for Danske Bank er, at SØIK – også kendt som Bagmandspolitiet – har sigtet Danske Bank, Realkredit Danmark og medarbejderne for kursmanipulation under særligt skærpende omstændigheder. Samtidig har Bagmandspolitiet mistanke om, at kursmanipulationen er udført efter ordre fra medarbejdernes to ledere, der også er sigtede i sagen. Sigtelserne mod de to mellemledere har indtil videre ført til, at de også er suspenderet fra jobbet, selv om de ikke er taget i at bryde reglerne. Danske Banks adm. direktør, Thomas Borgen, afviser dog, at der er tegn på instrukser fra lederne.

»Det kender vi ikke til. Og det er heller ikke noget, som vi i vores undersøgelser har grund til at antage,« siger Thomas Borgen.

Sagen går tilbage til februar og marts 2009 og falder derfor lige nøjagtig ikke for forældelsesfristen på fem år, hvorfra telefonsamtaler afslører de pågældende medarbejdere i at bryde reglerne.

Ifølge sigtelsen fra SØIK er der blandt andet foretaget en handel af obligationer mellem Danske Bank og Realkredit Danmark med henblik på at hæve dagens gennemsnitskurs, da denne skulle bruges som reference for en kundehandel med Realkredit Danmark på knap 12 mio. kroner.

Den højere kurs kan have betydet, at det har været dyrere for kunden at indfri lånet, mens Realkredit Danmark angiveligt har tjent på manøvren.

I et andet tilfælde er der ifølge sigtelsen tale om kursmanipulation, der relaterer sig til kundehandler på 650 mio. kr.

Her har kunder skullet indfri lån for 650 mio. kroner, hvilket de tilsyneladende har gjort til for høje kurser. Det er uvist, hvor meget den mulige kursmanipulation har kostet kunderne i de to tilfælde.

Det er Danske Bank selv, der har opdaget medarbejdernes overtrædelse af reglerne.

»Vi har meget klare og tydelige kontrolrutiner, og via vores interne kontrolrutiner har vi afdækket dette brud på interne regler og mulig kursmanipulation. Derfor har vi taget skridtet videre og leveret vores dokumentation til Finanstilsynet, som har leveret dokumentationen videre til politiet,« siger Thomas Borgen.Ifølge politiet har de fire medarbejdere ingen egen vinding ved disse handlinger. Er det et udtryk for kulturen i Danske Bank på daværende tidspunkt, at der var pres oppefra på medarbejderne?

»Nej, der er ingenting, der tyder på, at der skulle være flere tilfælde end det, vi har overgivet til politiet,« siger Thomas Borgen.

Hverken vicestatsadvokat hos SØIK, Hans Fogtdal, eller professor i strafferet ved Aalborg Universitet, Lars Bo Langsted, vil spekulere i den konkrete strafudmåling, hvis medarbejderne bliver tiltalt og senere dømt.

De fremhæver dog begge, at udgangspunkt i tilfælde af en dom må være ubetinget fængselsstraf til medarbejderne og bødestraf til selskaberne.

Lars Bo Langsted understreger, at »det ikke er et krav for en fængselsstraf, at man selv har fået noget ud af det«.

»Typisk laver man kursmanipulation for at få noget personligt ud af det. Men det er omvendt ikke så sjældent endda, at medarbejdere begår kriminalitet af hensyn til deres virksomhed. Vi skal dog huske, at der kun er tale om en sigtelse.«

Den mulige kursmanipulation er ifølge sigtelsen foregået for næsten fem år siden, da topchefen i Danske Bank var Peter Straarup, og inden Thomas Borgen endnu var en del af Danske Banks øverste ledelse.

Det gør dog ikke ærgrelsen mindre hos Thomas Borgen. Hvad tror du, at denne sag kommer til at betyde for kundernes tillid til Danske Bank og Realkredit Danmark?

»Det her er naturligvis noget, vi er meget kede af, og derfor tager vi det meget alvorligt. Vi kan kun håndtere det her på den måde, som vi nu har gjort,« siger den administrerende direktør.